GIK-Mjölby 3-6 (1-2, 1-1, 1-3)

Ska man vara ett vinnande lag i det här skedet av säsongen, när motståndet består av bästa hälften från två serier i Hockeytvåan, gäller det att spela på topp i två perioder. I går svarade GIK inte riktigt mot det kravet, men det finns en del positivt att ta med sig in i resten av Alltvåan; en habil andra period, de första minuterna i tredje perioden där laget kvitterade, och att Alexander Liljedahl är tillbaka och i bra form.

— Vi gjorde det bra när vi kommer i kapp till 3-3, säger Alexander Liljedahl med en suck.

— Vi tappar i slutet av perioderna, vi bara kastar puckarna.

Och skribenten undrar varför de ibland har svårt att få till avsluten när de i övrigt spelar bra.

— Vi är bra i försvarszon, men vi väntar för mycket på att få de där riktigt bra lägena.

Så sant som det är sagt. Hockey är ingen bedömningssport och alla mål behöver inte vara vackra.

— Det är tufft nu, det var en jobbig förlust.

Det intensiva spelschemat ger snabba chanser till upprättelse, Mölndal borta på onsdag och Bäcken hemma på fredag.

— Det ska vara två segrar nästa vecka. Spelar vi som idag (när vi är som bäst/ skribentens anmärkning) så vinner vi.

Skribenten tror också på två segrar under veckan och vill påminna om att en av lagets stora styrkor sett över hela säsongen ha varit att omedelbart resa sig efter jobbiga förluster.

Matchen mot Mjölby var Alexanders andra efter att han varit skadad under en stor del av säsongen.

— Jag tycker att det känns bra. Jag kände mig pigg idag och spelade fram till några lägen, och jag hade några halvbra lägen själv.

Publicerades 2023-01-09