GIK- Mörrum 1-2 (0-0, 1-2, 0-0)

GIK hade kunnat få en bättre start på kvalet. 1-2 var väl inte vad de flesta hade räknat med eller hoppats på. Men det är tjugosju poäng kvar att spela om innan det hela avslutas i Sävsjö den 4/4.

Ett blekt GIK lät Mörrum ta kommandot redan för början och de kom knappt ur egen zon de första minuterna. Och inte nog med detta, redan i inledningen av matchen tvingades Jakob Wulcan utgå med en korsbandsskada. Det kunde varit ridå redan då, men efter den svaga inledningen hämtade sig GIK bra och förde matchen mot slutet av perioden. Bland annat hade Michal Lukac två riktigt vassa chanser. Men pucken ska i mål också.

Det var i andra perioden det mesta hände. 1-2 var ett resultat av att GIK fick spela närmare halva perioden med reducerat manskap och då är det svårt att åstadkomma något framåt. Dock ska nämnas att nykomlingen Philip Larsson presenterade sig med besked. 1-1 med assistans från Carl-Johan Svensson och Niklas Svensson gjorde att hoppet tändes för några minuter.

– Det är tufft att vinna då, säger Peter Larsson som en kommentar till de många utvisningarna.

– Sen är vi inte riktigt på helt och hållet om man ser på matchen rakt igenom.

Tredje perioden var en typisk dag på jobbet. Gästerna spelade på resultat större delen av perioden och utan att åstadkomma så värst mycket själva pressade de ut GIK i hörnen, i positioner från vilka det är svårt att göra mål.

Trots allt är et för tidigt att ge upp. GIK står nu inför en mycket intensiv vecka, med matcher både på onsdag och fredag och allt kan hända.

– Det är skönt att det är tätt mellan matcherna nu. Borås borta nu på onsdag, avslutar Peter Larsson och kampviljan lyser i ögonen på honom.

Skribenten noterade två särskilda glädjeämnen som kan göra skillnad på slutet. Dels fungerade spelarna bra som individer i samverkan, när situationen gjorde det nödvändigt att möblera om i femmorna. Och de båda nykomlingarna tillförde behövlig tyngd, både bokstavligt och bildligt.

Publicerades 2018-03-12