GIK-Munkfors 7-2 (2-0, 2-2, 3-0)

Gårdagens hemmapremiär i kvalet slutade med en övertygande seger för GIK, men det var match långt in i tredje perioden.

En övertygande första period slutade med 2-0 efter 1-0 av Alex Vyhonsky (Patrik Nyman, Sebastian Kristiansson) och 2-0 av Johan Larsson (Viktor Lennartsson, Jakob Wulkan). Skottstatistiken – 21-8 – var övertygande, men nog borde fem utvisningar för gästerna ha resulterat i mer än ett PP-mål?

Andra perioden var inte alls bra. 3-0 (Jakob Wulcan, Henrik Marklund, Henrik Ekeståhl) och 4-0 (Johan Larsson, Henrik Marklund, Marcus Andersson) på blott tjugotre sekunder var ett glädämne, liksom att Gustav Griborn i målet storspelade, han räddade bland annat en straff, och var en stor anledning till att gästerna inte kom i kapp ännu mer efter två mål i slutet av perioden.

I tredje perioden tog GIK:s fördelar ut sin rätt. Munkfors, som kom till spel med tre femmor och två extra yttrar orkade helt enkelt inte distansen ut. 5-2 gjordes av Viktor Lennartsson (Adam Willig, Linus Ljung), 6-2 av Henrik Marklund (Jesper Sellin, Johan Larsson) och slutligen 7-2 genom Patrik Nyman (Sebastian Kristiansson). En övertygande målkavalkad på drygt fyra minuter.

Spelskicklige och snabbe Adam Willig presenterade sig med besked för publiken i ÅVA och det märks att han tar sin uppgift på allvar och trivs i den svarta tröjan med det röda hjärtat, även om han bara är här på lån.

–  Mariestad åkte ur allettan på söndag och transferfönstret stängde inte förrän på måndag, så jag hade chansen att förlänga säsongen och det passade jättebra.

– Kjell Andersson tog kontakt med mig på söndag kväll ett par timmar efter att vi hade spelat klart. Det var snabba ryck!

Adam har trivts bra i GIK och han är nöjd med det som laget har uträttat hittills.

–  Jag tycker att vi har börjat med två bra matcher. Det var lite snöpligt sist, små tillfällen som avgjorde den matchen.

–  Idag var det proppen ur och skönt att få en boost av självförtroendet inför fortsättningen.

Och fortsättningen är redan på fredag borta mot Surahammar, det femte mötet lagen emellan den här säsongen. Samtliga har slutat med seger för GIK.

Publicerades 2016-03-10