GIK-Olofström 6-3 (1-1, 3-1, 2-1)

En mycket skön revansch och ytterligare ett steg mot Play Off.

Det blixtrade till redan efter drygt en minut. Unge Martin Berntsson prickade in 1-0 med god hjälp av Oliver Hofbauer och sedan handlade det mest om hemmalaget. Tyvärr tog Olofström över och dominerade resten av perioden. 1-1 kom efter drygt tretton minuter, men sen höll GIK tätt bakåt resten av perioden.

I mitten av andra perioden tog bortalaget ledningen alldeles efter att GIK precis återigen hade visat sin klass i box play. Då kändes det som om matchen var på väg att glida GIK ur händerna, men det skulle komma en vändning med besked. På drygt en och en halv minut gick laget från 1-2 till 4-2 genom målskyttarna Emil Andersson, Tobias Henriksson, och återigen Emil Andersson.

Fem minuter in i tredje perioden klev Olofström återigen in i matchen efter att GIK släppt in sitt första mål i box play under Alltvåan. Relativt snabb replik av Dennis Walette till 5-3 och sen fick Emil Andersson fullborda kvällen med 6-3 och ett hattrick.

Beröm till Emil Andersson som skribenten mest har uppfattat som en lojal lagspelare och rejäl grovjobbare, nu klev han fram och gjorde tre mål. Även Karl Gustavsson som egenhändigt höll kvar GIK i matchen när spelet inte riktigt stämde. Laget förfogar över två bra målvakter.

— Jag tror att det är tre säsonger sedan jag var med i GIK. Den här säsongen började jag i GIK, men sedan slutade jag. Då ringde Calle och övertalade mig och det ångrar jag inte nu, säger Emil Andersson, strålande av glädje efter segern.

Publicerades 2019-02-02