GIK-Skövde 2-1 (0-0, 2-0, 0-1)

Tre poäng i det heta derbyt och nu växer tuppkammen välförtjänt på spelarna i GIK.

Fyran i tabellen mot laget på sista plats. Utgången låter given, men nej, Skövde skapade åtskilliga lägen men fick allt som oftast inte till avsluten, alternativt krånglade till det.

Redan efter sjutton sekunder fick GIK en spelare utvisad och Skövde en mycket fin chans att öppna matchen på bästa sätt. Resultatet: Knappt ett riktigt skott mot mål och ett spel som påminde starkt om onsdagskvällarnas Old Boys-hockey. I övrigt en händelsefattig period med mycket få skott mot mål och 0-0 vid periodvilan.

Skövde inledde andra perioden starkt och ett tre mot ett läge hade varit mål, om det inte hade varit för Robin Anderssons gymnastiska talanger. På något sätt fick det GIK att tända till och vid mitten av perioden gjorde Nicklas Larsson (Carl-Johan Svensson) 1-0. Drygt tre minuter senare utökades ledningen, vid spel i PP, till 2-0 genom Carl-Johan Svensson (Nicklas Larsson, Jacob Bertilsson). I det läget hade GIK ett fast grepp om matchen.

GIK hade chansen att avgöra matchen genom spel fem mot tre i närmare två minuter i slutet av andra perioden och början av tredje. I stället blev de satta under press av Skövde som var i desperat behov av ett kvitteringsmål.  Skotten haglade stundtals över Robin Andersson, men när målet kom var det när de spelade sex mot fyra och missat flera öppna lägen.

Robin Andersson kan vara stolt över en lysande insats och en mycket bra räddningsprocent. Men hockey är en lagsport och de tre poängen och ett förbättrat självförtroende för hela laget är det viktigaste för honom.

– Jag tycker att det kändes stabilt hela matchen. Vi hade ett väldigt bra försvarsspel, inte minst framför mål.

Robin Andersson förklarar varför det gick som det gjorde och fortsätter:

– Skövde var redan klara för Allettan, samtidigt som vi hade den del att spela för. Sen är ett derby alltid ett derby. Man vill verkligen vinna och vi gjorde en riktig kämpainsats.

Inte ens den svettiga inledningen av tredje perioden gjorde Robin nervös.

– De sköt en hel del, men vi hade spelet och höll tätt.

Nästa onsdags är det dags att avsluta serien borta mot Kumla.

– Då gäller det av vi skapar oss några goda vanor som vi kan ta med oss in i Fortsättningsettan. Det finns mycket som talar för att det kommer att gå bättre där.

Publicerades 2014-12-04