GIK-Skövde 3-5 (0-1, 1-2, 2-2)

GIK har fått en tung start i fortsättningstvåan. Seger mot Skövde och laget hade haft häng på lagen närmast ovanför kvalstrecket. Nu är avståndet sex poäng – tufft, men långtifrån omöjligt.

GIK öppnade matchen starkt med två frilägen och ytterligare ett par fina lägen. 3-0 vid första periodvilan hade varit lika rättvist som 0-1.

Fyra minuter in i andra perioden utökade Skövde ledningen till 0-2, men GIK vaknade när Henrik Marklund (Jakob Wulcan, Sebastian Nilsson) reducerade till 1-2. Jakten på en kvittering startade och den kom, men blev tyvärr bortdömd. I stället var det Skövde som utökade ledningen till 1-3.

– Det är inte min sak att avgöra om utvisningen var rätt eller fel, men det var där matchen avgjordes, säger en besviken Henrik Alfredsson.

Sju minuter in i tredje perioden gjorde alltid lika pigge Jesper Sellin (Henrik Ekeståhl) 2-3 och det var match igen, i fyra minuter. Sen av gjorde Skövde matchen genom 4-2 och 5-2 i rask följd. GIK:s tröstmål gjordes av Peter Cintala med knappt en minut kvar av matchen.

– Innan matchen sa vi att Skövde är så pass bra i Powerplay att vi måste undvika utvisningar. Vi kom inte riktigt ut som vi ska idag, och även om vi skapade chanser var vi inte tillräckligt resoluta för att trycka dit den.

På söndag väntar Enköping, en svårspelad motståndare närmast ovanför strecket. Men GIK är laget som aldrig ger upp och tre friska poäng skulle betyda oerhört mycket psykologiskt för fortsättningen.

VINNARE 50/50: 3484

Publicerades 2016-01-07