GIK-Skövde 5-2 (0-2, 2-0, 3-0)

Carl-Johan Svensson hade rätt. Det var spelet i PP och BP som kom att avgöra matchen.

Vad som slutade som en klang- och jubelsföreställning började i moll. Efter en sällsynt trist första period som slutade 0-2, efter att det sista kommit vid ett synnerligen psykologiskt viktigt tillfälle när matchuret visade 19:42, var det många som tvivlade på GIK-poäng. Men laget ville annorlunda.

Vinner hockeymatcher gör man på rinken och inte i utvisningsbåset. Om spelet i PP tidigare denna säsong inte varit GIK:s starka sida, så kunde det inte vara så mycket bättre än i kväll. Fyra utvisningar för Skövde resulterade i två mål för GIK – 1-2 genom Marcus Johansson (Jakob Wulcan) redan efter fyrtioåtta sekunder och 2-2 genom Carl-Johan Svensson (Marcus Andersson, Jesper Sellin) femton minuter senare.

Det borde varit upplagt för en jämn sista period, men nu tog GIK kommandot i matchen med besked. Sex minuter in i sista perioden gjorde Jesper Sellin (Carl-Johan Svensson, Linus Ljung) 3-2. Och det skulle bli mer Sellin. Drygt en minut efter att han vridit sig i plågor gjorde han (Linus Ljung) 4-2 i spel i BP och punkterade i praktiken matchen. Linus Tjulander (Emil Andersson Malmsjö, Christian Rudophi) fastställde slutresultatet till 5-2 med ett ovanligt snyggt mål i öppen kasse.

– Det är en lättnad, det var ett tag sedan vi vann mot Skövde. Det är lördag, fest, och ville bjuda upp till dans inför vår publik och då var det perfekt att vinna mot Skövde, säger en glad matchhjälte. Som inte varit på isen och vunnit mot Skövde vid full tid.

– Det var en jämn match, men tog vara på våra chanser, fortsätter han blygsamt.

Ett bortdömt mål för Skövde i början av tredje perioden hade kunnat ge matchen ett annat slut. Sellin var där:

– Jag såg direkt att det inte var mål, och det är en helt annan klang vid en ribbträff. Starkt gjort av domaren att erkänna sitt fel och ändra sig.

Tidigare säsonger i Hockeyettan har GIK ofta halkat efter i början och kommit sig längre fram. Vad är det som är annorlunda i år?

– Vi har nog bättre spets i år. Sommarfysen har gjort sitt och rollfördelningen.

Få se om det räcker till en plats i Allettan efter jul …

Efter att ha krossat Skövde går givetvis hela laget till Algots och rullar hatt?

– Vi ska dit och äta och ta något gott att dricka till. Det är mitt i säsongen och träning på måndag, så vi ska inte ut och parta.

Så talar en idrottsman med proffsig attityd.

Publicerades 2016-11-05