GIK – Sölvesborg 9-2 (4-2, 3-0, 2-0)

”Sifforna ljuger inte”, ”Fullkomlig kross, ”En gedigen laginsats”, vilken som helst av era favoritfloskler passar på den här matchen. Det är väl en överdrift att säga att matchen var över efter 5:04 av första perioden, men så kändes det och såg ut från åskådarplats. Sölvesborg reducering till 4-2 med en minut kvar av första perioden var onödig, men gav inte gästerna den energi de behövde för att komma med i matchen.

En gedigen laginsats var det, men några individer förtjänar att lyftas fram. Marek Rubner för ett mål och fyra assist, Albin Alexandersson för sin insats i målet, och skribentens hederspris till Liam Blomqvist för årets hittills snyggaste mål, 3-1 (?).

Målvaktstränaren Mattias Johansson var nöjd efter matchen. Han höll bland annat med om att GIK har fått ordning på spelet i Powerplay.

— Ja, det kan man säga. Vi gjorde två snygga mål på raken i Powerplay.

Men vad var det som gjorde att proppen så att säga gick ur idag?

— I dag föll alla bitar på plats. Jag tycker att hela laget stämplar in och spelar en bra hockey med bra forecheck och får fast motståndarna i deras zon. På det viset får vi målchanser.

Alltså den sortens hockey som förutom att den är ett vinnande koncept också är väldigt underhållande att se på.

— Det är synd att de som inte är här missar en sådan match, för det är fin ishockey.

Nu följer ett längre uppehåll, till den 6/1, och de spelare som inte har rötterna i närheten passar på att resa hem för att träffa nära och kära. För Mattias väntar en långresa.

— Jag ska till Kanada med A-pojkarna, vi åker den 22 december och kommer hem den 4 januari.

Publicerades 2022-12-17