GIK-Surahammar 0-3 (0-0, 0-2, 0-1)

Grundförutsättningen för att vinna är att göra mål, och fler mål än motståndarna. Det är något som GIK har svårt för just nu.

En spelmässigt OK första period generade blott en rejäl målchans, när Stanislav Polodna lyckades bli ensam med målvakten efter åtta minuter.

Den stora mängden utvisningar var en avgörande faktor i matchen. När GIK sånär hade klarat fyra minuter i numerärt underläge tog gästerna ledningen med 1-0, och tvåan kom tio minuter senare efter en svårförstådd utvisning.

Kämpatakterna plockades fram i sista perioden (14-8) i skott, men enda målet i perioden var till gästernas fördel.

– Om vi hade fått ett snabbt mål i inledningen av tredje hade matchen kunnat sluta annorlunda, Hugo hade ett stolpskott … Nu vet vi åtminstone vad vi har att jobba på och det är positivt, säger lagkaptenen Johan Andersson sakligt.

Trots att läget på pappret ser ut som det gjorde vid samma tid i fjol är känslan en annan i år.

– Ja, det är en positiv känsla i laget, Det är kul att komma hit, och kul att spela hockey. Det är därför man kommer hit.

Kvällens match var come back för Johan efter en skada och han analyserar sin egen insats så här:

– Det var gôrskôj att spela. Fast jag kan ge mer än såhär!

Och om nästa match, borta mot Forshaga, säger han såhär:

– Det blir revansch – mer krig och enklare spel.

Publicerades 2014-09-28