GIK-Surahammar 5-2 (1-0, 3-1, 1-1)

En dag på jobbet, en bra dag. Det är det bästa sättet att beskriva seriepremiären i Hockeyettan Västra vår.

Inte fruktad, men respekterad. Så kan man beskriva eftermiddagens motståndare Surahammar. Inledningen på matchen var därför den bästa möjliga för GIK:s del. Redan efter tretton sekunder gjorde Carl-Johan Svensson en inbrytning från höger och serverade en perfekt passning till Jesper Sellin som bara hade att lägga in den i mål. Kanske borde GIK ha gjort några fler mål efter en sådan chockstart, men Surahammar arbetade sig in i matchen och när de rättvist kvitterade till 1-1 tre minuter in i andra perioden var det match igen.

Då visade GIK prov på sin fina lagmoral och via ett snabbt mål signerat Christian Rudolphi (Marcus Johansson, Henrik Olsén) tog de kommandot i matchen igen.

–   Det var lite rörigt i försvarszon och de fick ett tryck på oss, men vi gick tillsammans och fick ett bra byte och ytterligare ett byte senare fick vi ett mål igen, säger Jesper Sellin sakligt.

Sen gick proppen ur och det blev 3-1 (Carl-Johan Svensson, Jesper Sellin, Michal Lukac), 4-1 (Carl-Johan Svensson, Jesper Sellin, Hugo Johansson) och 5-1 (Christian Rudolphi, Carl Lundmark, Joel Nyberg) innan Surahammar reducerade till 5-2. Ett Surahammar som trots djärva chansningar i slutminuterna, med en målvakt som fick åka ut och in i målet flera gånger, inte kom närmare än så. Men som trots allt var med och utmanade GIK ända fram till det förlösande 2-1 målet.

I vanlig ordning var det Carl-Johan Svensson och Jesper Sellin som stod för det mesta av det bästa framåt, men Jesper vill också berömma kedjekamraten Hugo Johansson. Som exempelvis var delaktig i förspelet till 4-1.

–   Jag och Hugo fick en bra forecheck och krigade fram pucken. Jag ser att Carl-Johan är fri på andra sidan så jag lägger över pucken på honom.

En annan spelare som förtjänar särskilt beröm är Christian Rudolphi som i och med dagens match fördubblade sin målskörd för säsongen.

–  Det var en svår match, och vi gör ingen klockren match. Men vi gör några fina mål, anfallsspelet fungerar bra och för mitt eget självförtroende var det bra att det lossnade, säger Christian.

Man får inte glömma att hockey är en lagsport och Christian visade att det finns mer än en femma som kan leverera.

–  Det är klart att det kul att bidra till laget och att vi vinner.

Matcher mot lag som Surahammar och Åker-Strängnäs bjuder på sina egna utmaningar och Christian förklarar:

–  Nu är det vi som ska föra matcher och så har det väl inte riktigt varit tidigare, säger han med ett leende.

–  Det är en ny sits för oss, hela den här serien är en ny sits för oss. Nu är vi favoriter! Det kommer vi att klara av om vi har rätt inställning i varje match.

Lott nr 9055 vann 2820 kr på 50/50 lotteriet.

Publicerades 2017-01-06