GIK-Surahammar 5-3 (2-2, 3-1, 0-0)

Det var mycket känslor i ÅVA i går kväll, och det är inget att undra på, det har gått hela tvåhundraåttiotre dagar sedan förra hemmasegern i seriesammanhang. Känslan finns kvar och den säger att det kommer mera, snart.

Första perioden var händelserik. Full fart framåt och mindre koll bakåt gjorde att det blev många mål. När Surahammar tog ledningen efter sju minuter kändes det mest som ett slumpens verk, för vid det laget hade GIK redan haft minst fyra fina chanser. Och mycket riktigt, mindre än en minut senare kvitterade laget genom Henrik Marklund (Sebastian Nilsson). Nu kändes det som om proppen var på väg att lossna, och två minuter senare ordnade Jacob Wulcan utan assistans så att GIK tog ledningen i matchen. Trots Surahammars kvittering till 2-2 fanns det en mycket positiv känsla av hur matchen skulle sluta.

Den känslan blev inte mindre av att Henrik Marklund (Peter Cintala, Sebastian Nilsson) åter gav GIK ledningen en minut in i andra perioden. Surahammars kvittering fyra minuter senare var bara ett mellanspel, den här perioden var GIK:s; effektivt försvarsspel och massor av positiv energi framåt. Henrik Marklunds (Marcus Andersson, Sebastian Nilsson) hat-trick till 4-3 hade ett stort symbolvärde, och när Johan Larsson (Jesper Sellin, Johan Marklund) gjorde 5-3 kändes det som att det var klart.

I tredje perioden spelade GIK klokt och på resultat. Så klokt att det inte ens blev något läge för Surahammar att plocka ut målvakten i jakt på en kvittering.

Hockey är en lagsport och utan att alla drar åt samma håll blir det inga segrar. Men gör man ett hat-trick och bidrar till en seger är man en matchhjälte och Henrik Marklunds glädje är framför allt en glädje för laget.

– Det här var viktigt för oss och för publiken, för att få dem att stanna. När jag gjorde mitt andra mål, då kände jag att vi hade medflyt och att det skulle gå vägen, säger Henrik Marklund och glädjen lyser i ögonen på honom.

– Då var det bara att köra och utnyttja att deras backar inte riktigt var med idag.

Som den fine lagspelare Henrik är betonar han att det var ett helt lag som låg bakom de tre poängen.

– Vi vinner inte om vi spelar en och en. Vi tightade till försvarsspelet och utnyttjade våra lägen bättre.

Matchens hjälte hade börjat känna sig som en grästorpare redan innan den här segern.

– Jag säger ”eller” efter varje mening (skratt). Det är väldigt roligt att spela på mindre orter där hockeyn betyder mycket, man blir igenkänd och så.

Publicerades 2015-11-26