GIK-Tranås 2-4

Ibland är idrotten grym, riktigt grym. GIK presterade i går kväll sin bästa hockey på hemmaplan hittills i år. Men attityder och beteenden hos spelarna varslar inte om uppgivenhet, utan snarare om att den första trepoängaren väntar runt hörnet.

– Det känns surt, vi skapade en hel del chanser men pucken vill inte studsa in. Det är bara att kriga vidare, säger Jesper Sellin. Böjd men inte knäckt.

Matchen började med en kalldusch som hade knäckt det gamla GIK. 0-1 redan efter 53 sekunder och flera bud på 0-2. Några minuter senare plockade GIK fram krigartakterna och Jesper Sellins (Carl-Johan Svensson, Carl Lundmark) 1-1 på en retur av skott av Carl-Johan Svensson överraskade inte. Detta blev startskottet på ett för GIK:s del mycket bra skede i matchen. Efter drygt elva minuter gjorde Jesper Sellin (Niklas Larsson,  Joakim Norin) 2-1. Mardrömstarten var ett minne blott och chanser till 3-1 saknades inte.

Många hade nog räknat med att GIK skulle ha med sig den positiva trenden in i andra perioden. I stället blev det stirrigt spel, tappade puckar och ett massivt tryck från Tranås. 2-2, efter en onödig utvisning, hade kunnat komma tidigare än nio minuter in i perioden om Tranås hade skjutit mer och Robin Andersson inte hade visat så fin form. Drygt en minut senare fick GIK chansen till inte mindre än tre powerplay i rask takt. Spelet fungerade utmärkt, men tyvärr inga mål.

Tredje perioden blev riktigt jobbig för GIK. Jesper Sellin hade sånär kunnat bli tremålsskytt, och även Ewe Svanteson och Carl Lundmark hade riktigt fina chanser. I stället var det Tranås som gjorde 2-3 i slutskedet av matchen och när Robin Andersson hade lämnat målet fastställde gästerna slutresultatet till 2-4.

– Vi är på rätt spår i alla fall. Att vi sen släpper in två mål i sista perioden, varav det sista i öppen kasse är som det är, suckar Jesper.

– Det är väldigt frustrerande att inte få med sig några poäng från en så pass bra match.

Publicerades 2014-10-16