GIK-Tranås 2-5 (0-0, 0-4, 2-1)

Det såg bra ut i två perioder. Men att ge ett lag i serietoppen ett försprång på 0-4 inför sista perioden är att ge sig själv en näst intill omöjlig uppgift.

Just nu ser det mörkt ut, med färre poäng än någon säsong hittills inför juluppehållet i Hockeyettan. Men laget är inte sämre än någon tidigare årgång och det finns sex poäng kvar att spela om. Åtminstone i teorin är det möjligt att avancera två placeringar och få ett par bonuspoäng extra.

– Vi är för enkla att göra mål på just nu. Något måste vi göra under juluppehållet.

– Komma ifrån Kallinge och matcha dem och så är vi inte alls med här.

Det är tydligt att Carl-Johan Svensson är besviken och frustrerad, men han är långt ifrån uppgiven.

Det började hyfsat. 6-18 i skottstatistik ser kanske inte så värst ut, men pucken ska in och GIK hade också flera fina chanser.

Men så var det dags för andra perioden och händelserna följde slag i slag. Efter drygt en minut punkterade Tranås nollan och samtidigt som speakern annonserade ut målet kom 0-2. Ytterligare två mål hann det bli innan perioden var tillända.

Något hände i omklädningsrummet mellan andra och tredje perioden, ty nu blev GIK stundtals farliga. Målvakten Robin Wallin (som kom in i stället för Adam Schoultz inför tredje perioden) spikade igen och framåt var laget så pass farligt att Michal Lukac (Adam Willig, Anton Lindgren) två minuter in i perioden reducerade till 1-4. Elva minuter senare gjorde Adam Willig (Kim Persson, Hugo Johansson) 2-4 och öppnade för en spännande avslutning. Ett eller två powerplay hade inte varit i vägen och när GIK plockade ut målvakten med knappt två minuter kvar av matchen var det i stället gästerna som fastställde slutresultatet till 2-5.

En naturlig fråga är vad om är viktigast inför avslutningen av hösten: Att jaga bonuspoäng eller hitta ett spel som ger framgång.

– Min personliga uppfattning är att vi måste hitta ett spel som alla känner sig trygga i. Just nu uppträder vi inte som ett tryggt lag och det måste vi trycka stenhårt på.

– Det gäller att nöta och vara stenhårt konsekvent, på träning och på match. Göra samma saker hela tiden, inte göra olika och överraska varandra.

– Vi har ett grundspel att falla tillbaks på, men vi gör det inte alla gånger.

Publicerades 2017-12-07