GIK-Tranås 3-4 (0-0, 1-3, 2-1)

Fem raka förluster och nu behövs det poäng för att det inte ska bli alltför svårt att ta sig loss ur bottenträsket.

Men är det för tidigt att tala om en kris, det finns trots allt ljusglimtar. I fjol kom första poängen i sjätte matchen, laget har trots allt gjort flera bra perioder (men kunde gärna vara bra i sextio minuter, varenda match) och till matchen borta mot Mariestad borta på onsdag är Patrik Nyman klar för spel.

Första perioden var ett sömnpiller med få chanser från någotdera laget. Tranås hade ett knappt grepp om matchen, men GIK sköt mest och hade genom Jakob Wulcan den vassaste målchansen.

I andra perioden hettade det till ordentligt några gånger och båda lagen drabbades av onödiga utvisningar. När Tranås punkterade nollan för GIK tog det knappt två minuter innan Henrik Marklund kvitterade, med Anders Lövdahl i utvisningsbåset och ur en svår vinkel. 1-2 till Tranås kom väl snabbt, men kändes inte som någon större fara. 1-3 efter en onödig utvisning gjorde dock att luften gick ur GIK tillfälligt.

Den återkom när Anders Lövdahl (Jakob Wulcan, Henrik Marklund) gjorde 2-3 efter fint spel i powerplay. Med fem minuter kvar av matchen gjorde Tranås 2-4 och det blev tungt igen. Att ge upp var det inte frågan om och i absolut sista sekunden reducerade Jakob Wulcan (Johan Larsson, Jesper Sellin) till 3-4.

Jakob, som fick fjolåret förstört på grund av en skada och började året med en förkylning, var nöjd för egen del, men led med laget.

– Det är skönt att vara igång igen. Men det är tungt att dominera i andra och tredje perioden och tappa bort matchen i försvarszon. Det är klart att fem raka förluster märks på självförtroendet, fast den här matchen var ett stort steg framåt jämfört med i fredags, säger Jakob.

Alltså är det alldeles för tidigt att ge upp. Så länge det finns en plan att arbeta efter finns det hopp och Mariestad borta på onsdag är ingen omöjlig motståndare.

Publicerades 2015-10-05