GIK-Ulricehamn 10-2 (3-1, 2-1, 5-0)

”Tvåsiffrigt” – klubbchefens tvärsäkra tips en knapp timme innan nedsläpp var svårt att ta på allvar. Då.

Hockey är en väldigt knepig sport.

Andreas Högosta såg lättad ut när skribenten bad honom kommentera att allt kom på en gång.

Möjligen var GIK lite påverkade av stundens allvar, för det var Ulricehamn som började bäst. Så pass bra att de tog ledningen efter knappt fem minuter, efter slarv i GIK-försvaret efter ett väl genomfört boxplay. Drygt två minuter senare kvitterade GIK genom Dennis Walette. Därefter lade laget in en högre växel, och Ulricehamn som kom till start med endast fem backar orkade helt enkelt inte. GIK tog ledningen genom lurige Dmitry Iskornev som spräckte sin egen nolla och utökade den till 3-1 genom Alexander Liljedahl.

— Vi var inte riktigt med de första minuterna. Sen kom vi mer och mer, vågade spela och åka mer skridsko.

— Sen har man ju alltid en motståndare och kan inte spela in anfallszon i sextio minuter, förklarar Marcus Johansson.

Bra förutsättningar inför andra perioden som ändå blev lite uddlös från GIK:s sida. William Arweson gjorde 4-1 i inledningen, sen hände det inte så mycket innan Ulricehamn reducerade till 4-2 med fem minuter kvar av perioden. Snabb replik av Oliver Hofbauer (första målet i en seriematch) mindre än en minut senare.

— Vi har ju en liten tendens att gå ned oss i andra, fortsätter Marcus.

— Vi började krångla till det, men kom ur det bra.

I sista perioden tog tröttheten ut sin rätt hos gästerna och det var stundtals frågan om spel mot ett mål. Först fick farlige Tobias Henriksson göra sitt första mål för säsongen, sen gjorde Sebastian Kristiansson 7-2 med en mycket bra straff utan onödiga konståkningsuppvisningar. Sen gick det undan. 8-2 av Thim Skog följdes av 9-2 och 10-2 av Dmitry Iskornev som därigenom fullbordade ett hattrick och gick från noll mål till tre i statistiken.

— I sista perioden skapade vi mest och gjorde flest mål.

— Sista veckan har vi pratat en del om att vi måste bli rakare i vårt spel och inte vända hemåt hela tiden. Alla backar på när vi vänder framåt så att vi kommer snabbare och enklare ur vår zon, berättar Andreas.

GIK vinner som ett lag och förlorar som ett lag. Att utse några spelare som utmärker sig extra är inte lätt. Men det går inte att bortse från Dmitry Iskornevs hat-trick. Eller Sebastian Kristianssons energiska grovarbete.

Skribenten noterar att GIK nu förfogar över fyra kedjor som kan göra mål och gör det. Kanske inte alla samtidigt alla matcher, men ändå. En bra resurs att ha under resten av säsongen.

Unge Emil Andersson Malmsjö hade inte tänkt att spela i år, men ångrade sig och gjorde säsongsdebut med beröm godkänt.

— Det var första matchen och han har bara tränat på is i två veckor. Under de förutsättningarna gjorde han det bra och det finns nog mer att ta av också.

Publicerades 2018-11-01