GIK-Vänersborg 1-3 (1-1, 0-1, 0-1)

Det är tungt nu. Men det är en lång säsong och fortfarande bara fyra poäng som skiljer GIK från en plats i Alltvåan.

GIK och Vänersborg har inte mötts i seriesammanhang sen senaste säsongen i tvåan så den här kraftmätningen var efterlängtad på många håll. Ett typiskt derby, med heta känslor, fart och fläkt och mycket folk på läktaren.

Vänersborg tog kommandot i en bra och underhållande match. 0-1 kom sex minuter in i matchen när GIK hade en spelare utvisad. Matchen blev jämnare med tiden och kvitteringen sju minuter senare, ett stenhårt skott från blålinjen av backfyndet Thim Skog, var både logiskt och rättvist.

I andra perioden tog Vänersborg ledningen efter knappa fyra minuter. GIK som för kvällen hade svårt att hitta motståndarnas kasse, ett mål på trettiofem skott säger mycket, lyckades aldrig kvittera.

En bit in i tredje perioden gjorde Vänersborg 1-3, vilket också blev slutresultatet.

Målvakten Simon Zurawski är besviken men inte uppgiven när han kommenterar matchen.

Det var en jämn match mellan två bra och spelande lag. Tyvärr gör de fler mål i viktiga lägen, som lyfter dem och det är det som avgör.

– Det var en kul match att spela, med mycket publik och het stämning på isen.

Och då frågar sig skribenten vad det är som inte klaffar?

– Vi har haft problem med målskyttet. Vi spelar bra, får man bara ett mål med sig när matchen står och väger lyfter det laget. I dag fick de det, och vi inte.

Fyra poäng efter fem matcher är väl inte riktigt vad någon räknat med.

– Det är lite frustrerande och viktiga poäng som går nu. Samtidigt kan vi inte få panik. Vi kan inte heller gå runt och tänka att det löser sig av sig självt. VI måste börja plocka poäng snart, och det kommer vi att göra.

– Hela laget måste upp en liten bit och då tror jag att det kommer att släppa. Och när det gör det kommer vi att lyfta rejält i tabellen.

Publicerades 2018-10-13