GIK-Vänersborg 4-2 (2-0, 0-1, 2-1)

GIK vann med klara 4-2, som hade blivit betydligt mer om det inte varit för en storspelande målvakt i Vänersborg.

Hemmalaget kopplade greppet direkt och hade ledningen med 2-0 efter första perioden. Andra perioden började på samma sätt som första, men efter att ha klarat av att spela tre mot fem i närmare två minuter fick Vänersborg vind i seglen och reducerade till 2-1 efter drygt fjorton minuter.

Tredje perioden var typisk för ett derby. En het vilja att vinna från bägge lagen och match in i slutminuten. GIK utökade till 3-1 innan skribenten hade plockat upp anteckningsblocket. Två minuter senare reducerade Vänersborg till 3-2 och det var match igen. Men nu var det dags för GIK att koppla greppet på allvar och efter ytterligare två och en halv minut fastställa slutresultatet till 4-2. En Time Out vardera och att Vänersborg verkligen försökte in i det sista, med sex utespelare, ändrade inte på detta.

Även I GIK:s kasse fanns en mycket bra målvakt, ”spännande målvakt” enligt GIK:s tränare för att tag sen, Philip Lönn. I slutskedet av serien fick han chansen att gå från kämpande bottenlaget Trollhättan till GIK och han har förvaltat den väl. Derbyt mot Vänersborg var hans första tillfälle att visa upp sig för den nya hemmapubliken.

— Dagens match… Bra försvarsspel, så för min del var det ganska enkelt. Inte så många farliga lägen, säger Philip.

— Det var en lagseger. Gôtt att avsluta serien med en seger!

Philip fortsätter med att berömma sina lagkamrater och konstaterar att över sextio minuter så var GIK det bästa laget. För en månad sen hade han inte räknat med att spela i Alltvåan efter jul, men nu ser han framåt.

— Det är träning i morgon, sen blir det några dagars vila. Därefter återhämtningsträning. Alltvåan är lång.

Till sist ber skribenten Philip att själva nämna sina största styrkor som målvakt.

— Bra på skridskorna, bra spelförståelse och bra på att kommunicera.

Publicerades 2021-12-20