GIK-Vänersborgs HC 3-4 (0-1, 2-0, 1-2, 0-1)

Den första trepoängaren låter vänta på sig. Efter Lucas Frank snygga straffmål med blott tio sekunder kvar av andra perioden kändes det som om matchen lutade åt GIK:s håll. Men efter 3-3 vid full tid avgjordes matchen till Vänersborgs fördel knappt två minuter in i förlängningen.

Grästorp, Bäcken och Vänersborg var tänkta topplag i Hockeytvåan Södra A. Tabellen ser inte riktigt så just nu, men det återstår sexton omgångar och skribenten gissar att ett taggat lag kan lugga serieledarna Ulricehamn på tre poäng redan i morgon.

Den spelskicklige offensive backen Lucas Frank borde med sitt hat-trick ha fått bli matchhjälte. I stället fick han nöja sig med att sätta sig i respekt hos motståndarna.

—Det är surt att torska, men det är bara att bita ihop och komma igen. Vi vet att vi kan bättre, säger en samlad Lucas Frank efter matchen.

GIK var det bättre laget och orkade mer i andra perioden. Ett eller två mål till hade varit rättvist och ändrat förutsättningarna för resten av matchen.

Lucas i korthet om den tredje perioden:

—Efter matchstraffen (en spelare i vartdera laget för fighting, skribentens anmärkning) ryckte vi upp oss och var inne i ett bra flow.

—Vi har mycket puck och vi spelar bra till varandra. Då är vi bra, det vet vi. I tredje kommer vi inte tillbaka till det.

Vänersborg kvitterar i inledningen av tredje perioden, men efter tio minuter är det dags för Lucas att styra in pucken och fullborda sitt hat-trick.

—Då kändes som att nu dj-vlar ska vi ta det här, men det gick inte.

Om sin egen insats säger Lucas blygsamt:

—Det är klart att det är kul att göra mål, men det spelar ingen roll om vi inte vinner.

Helt riktigt, men samtidigt konstaterar skribenten att Lucas gjorde sin bit.

Tränaren Andreas Appelgren berömmer:

—Han har varit borta några veckor och är inte tillbaka i full träning än, men stundtals dominerar han isen fullständigt. Han har ett spel i sig som håller för en högre nivå, så vi är glada för att han är här.

Publicerades 2023-10-07