GIK-Vänersborgs HC 4-1 (1-0, 1-1, 2-0)

GIK tog ett fast grepp om matchen från början, men det fanns en del i övrigt att önska när det gällde avsluten. Därför var det först i sista minuten, bokstavligt talat, som GIK tog ledningen med 1-0 genom Alexander Liljedahl. En jättechans vid 19:44 följdes av en perfekt tekning och mål vid 19:55.

Mitt i andra perioden var det dags för Alexander igen, 2-0.

— Jag har haft mina lägen. Skönt med islossning, annars finns risken att det sätter sig i huvudet, säger Alexander som äntligen har fått fart på målproduktionen,

Time Out för Vänersborg, med följande reduceringsmål ändrade inte intrycket. Matchen var GIK:s, men var var målen.

I början av tredje perioden utökade GIK till 3-1 genom Gustav Svensson. Därmed var matchen i princip över. Linus Almroth fastställde slutresultatet till 4-1 i öppet mål, när Vänersborg hade tagit ut målvakten. Ett resultat som mycket väl hade kunnat vara ytterligare tre-fyra mål till, till GIK, om man ser till brända chanser.

— Det känns bra idag. Vi har tagit tre poäng, men inte spelat särskilt bra någon match, Som helhet är detta vår bästa match.

Om ett lag som inte spelar särskilt bra tar arton poäng på sju omgångar, vad kan vi då förvänta oss av resten? Alexander fortsätter med att förklara varför det blev ytterligare tre poäng, i denna mycket viktiga match, både prestigemässigt och sportsligt.

— Vi spelade en tråkigare hockey, dumpade och spelade enkelt. Då får motståndarna slita.

Individuellt beröm till Alexander Liljedahl och Adam Schoultz.

Första rundan av serien är nu avverkad och enligt skribenten ser det väldigt bra ut. Laget fungerar bra som grupp, vet vad de behöver arbeta på, och har ett par skadade spelare på väg tillbaka,

50/50 lotteriet:

Vinstnummer: 11 488