GIK – Vänersborgs HC 8-1 (5-1, 2-0, 1-0)

Två och en halv minut, så långt in i matchen var det jämnt, och GIK gjorde sitt första mål. Drygt trettio sekunder senare, när skribenten fortfarande gjorde noteringar om det första målet var ställningen 3-0 och Vänersborg tog Time Out. Fyra minuter senare har Vänersborg Power Play och reducerar till 3-1, och det var match igen. I drygt tre minuter vill säga, för sen stängde två snabba GIK-mål matchen. Visserligen kan det gå undan i hockey, men från mitten av första perioden bar detta GIK:s match.

GIK gjorde en mycket bra laginsats, men ett Hat Trick är ändå något alldeles extra. Pontus Nestorsson med förflutet bland annat i Vänersborg var glad över sin prestation.

— Vi går ut snabbt och får tre snabba. Sen kör vi bara på.

Enklare än så kan man inte uttrycka det. Men Pontus visar också att det är viktigt att behålla skärpan även med en ledning med god marginal. När betraktade han matchen som avgjord?

— I början av tredje tror jag. Vårt mål då var spiken i kistan. Sen spelade båda lagen bara av matchen.

Helt naturligt. I morgon är det en ny dag och en ny match med nya förutsättningar. För sin egen del var Pontus nöjd.

— Det var chockerande! Tre mål i samma match, det har aldrig hänt förut, åtminstone inte i seniorhockey. Det var väldigt kul.

En stor seger ger givetvis ett bra självförtroende, men räkna med att Vänersborg kommer till spel som ett annat lag i morgon. Förutsättningarna är fina för en andra GIK-seger i rad, men de ska spela om det.

Publicerades 2024-03-01