GIK-Värnamo 1–2 (1–0, 0–1, 0–0, 0–1)

Försäsongen är över, på söndag börjar allvaret.

Allt talade för en fin match. Värnamo, ett lag från Södra B med en liknande ambitionsnivå och förväntat slutresultat stod för motståndet.

Matchen började med fart, fläkt och underhållande hockey. Lagen utväxlade chanser och efter knappt elva minuter var det återvändaren Emil Andersson assisterad av Dimitri Iskonev som gjorde 1–0.

Under andra perioden blev det allt tydligare att det var GIK:s match. Laget förde matchen och hade flera fina chanser, men för att det ska bli mål ska pucken in. Det dröjde ända till sista minuten innan det blev mål, och då var det Värnamo som trots GIK:s spelövertag kvitterade.

Sista ordinarie perioden blev en riktig nervpärs som började enligt samma mönster som andra med GIK-dominans. Sakta men säkert arbetade sig Värnamo in i matchen utan att kunna omsätta det i mål. Matchen avgjordes till slut till Värnamos fördel i förlängning tre mot tre.

Trots förlusten vill skribenten gärna berömma två spelare. Först unge målvakten Karl Gustavsson som spelade klokt och säkert och sånär höll nollan i två perioder. Därefter återvändaren Emil Andersson som med sin härliga inställning och moral är en tillgång i ett lag.

– Vi var spelförande lag i första, andra och kanske första tio i tredje, säger tränaren Andreas Högosta.

– Sen blev det ställningskrig och vi tappade lite puckar på obekväma ställen. De vände spelet snabbt och det var öppet spel från båda sidor. För öppet tycker jag kanske.

Trots allt finns det en del bra saker för tränarduon att ta med sig in i seriespelet. Bland annat grundspelet, men större noggrannhet över hela banan skadar inte!

På söndag väntar seriepremiär, Bäcken borta.

– Det vi vet är att de har fått ihop ett halvskapligt lag med en del division 1-spelare. Det blir en bra första värdemätare.

– Vi har kapacitet att vinna den matchen.

Vid sin sida har Andreas Högosta Marcus ”Rostarn” Johansson i en för sig ny roll.

– Det är faktiskt riktigt roligt. Lite nytt.

Skribenten undrar om lusten att byta om och hoppa in och spela igen finns kvar?

– Nej, det kan jag inte påstå. Men det är klart att man funderar mer när vi förlorar nu är man spelade. Då var det bara att fokusera på nästa uppgift.

Publicerades 2018-09-27