GIK-Värnamo 4-0 (1-0, 2-0, 1-0)

Tänk vilken skillnad några dagar gör.

GIK lyckades skaka av sig två hemska förluster och göra det som skulle göras mot Värnamo. Med fart och fläkt, men utan onödiga krusiduller ordnades övertygande 4-0, inte lika mycket som 0-8 borta förra månaden, men tillräckligt för att till och med avancera en placering i tabellen. Sannolikt behövs en seger till för att säkra en plats i Play Off – det har laget tre matcher på sig att fixa.

Redan från första minuten satte GIK press på Värnamo och behöll trycket under hela perioden. 1-0 i öppet mål av Carl Greco i mitten av perioden – det hade blivit mycket mer med bättre skärpa i avsluten.

Värnamo öppnade starkast i andra perioden men då, som flera gånger förr, var Simon Zurawski omutlig. Och sen kom herrar Liljedahl och Koopmeiners igång med besked. Först 2-0 efter en passning från Gretzkys kontor, och tio minuter senare efter ett snyggt diagonalpass 3-0.

— Det var riktigt skönt. De två senaste matcherna har varit tunga, säger den mycket glade tvåmålsskytten Alexander Liljedahl. Och han fortsätter med att berömma sin nye kedjekamrat:

— Jag fick dem rakt på bladet och det var bara att slå in dem. Jag fick käka räkmacka idag!

I sista perioden spelade GIK lugnt och säkert, till synes på poäng. Inga mål förrän i slutminuterna, men absolut ingen fara på taket. Med två minuter kvar av matchen gjorde Emil Andersson, tidigare slitvarg under Alltvåan GIK:s bäste poängplockare, 4-0.

En alltigenom bra match av hela laget, men det finns att jobba på och det kommer de att göra. Tillfälliga dippar under matcherna kanske inte fungerar mot topplagen.

Trots laginsatsen kan man inte undgå att berömma Simon Zurawski som håller nollan. Och den nykomponerade kedjan Dmitry Iskornev – Alex Koopmeiners – Alexander Liljedahl, kan bli en formation som fortsätter att avgöra matcher när det hettar till.

Publicerades 2019-02-14