GIK – VHC 3-4

Då var alltvåans första derby avklarat.
Det blev en match som startade i högsta tempo av gästerna från väst.
Ett faktum som överraskade hemmalaget och pressade ned dem i egen zon under långa spelsekvenser i period ett.
Efter drygt fyra och en halv minut var det VHC som öppnade målkontot genom förre GIK-spelaren Johan Larsson. Han fick assist av två andra som också dragit på sig hjärtedräkten tidigare i karriären, nämligen herrarna Twillman och Jonsson.

I slutet av perioden utökar ”de gula” ledningen när bröderna Mårtensson (varav den ene spelat för GIK) tar hjälp av sin, för säsongen, nye lekkamrat Andrew Schmit.

Andra perioden är ungefär lika gammal som den första var när gästerna målade. 0-3 genom Twillman på pass av Larsson och ytterligare en GIK-bekanting, nämligen Niklas Norin.

Med cirka fem minuter kvar av andra akten reducerar så hemmalaget genom Tom Lundgrens bössa från blå. Han assisteras av Brattström och Ekblad.
Glädjen blir dock kortvarig då Schmit, två minuter senare, tillåts komma fri med Gillispie, fintar och drar en backhand i nättaket.
1-4 när hesa Fredrik tjuter för periodvila.

I tredje perioden har Grästorp en annan energi i laget och driver mer framåt än tidigare i matchen.
Fem minuter in målar Tim Brattström och matchen lever igen.
Minutrarna går och matchen ser ut att ha stagnerat. Då ger sig Oscar Ahokas av på en offensiv räd och prickskjuter in 3-4.
Det är nu sju minuter kvar av matchen och det blir nerv i densamma.
Båda lagen kommer till en del farliga lägen men de båda burväktarna lyckas freda sina mål.

Matchen slutar med bortaseger inför de 528 åskådarna som säkert tyckte om den till slut spännande kampen.

50/50-lotteriet vanns av nummer 7829 och vinstsumman var 2880 kr. Två sidovinster bestående av ägg gick till nummer 7828 och 7830.

Publicerades 2020-01-16