GIK-Vimmerby 0-6 (0-1, 0-2, 0-3)

Gårdagens match var som en jobbig dag på jobbet. För laget och för skribenten.

Periodsiffrorna talar om att GIK trots allt hade häng på bortalaget. Tittar man på skottstatistiken talar den dock ett annat språk. Tre skott mot mål jämfört med åtta, redan där syns det vartåt det barkade hän.

– Stundtals ser det hyfsat ut, men större delen av matchen är vi inte med, säger Adam Schultz när han besviken ska ge sin syn på vad som hände.

På de två första perioderna skjuter vi sju skott mot mål. Det är inte OK.

I förra omgången kom en efterlängtad trepoängare, men sviten stannade vid en match. Kanske är det den långa raden av förluster som fortfarande sitter i skallen?

– Vi tar inte avsluten. Vi försöker vara kreativa i stället för att spela på det som händer, fortsätter Adam i en analys av matchen.

Det finns en del att jobba på och han pekar på tre områden:

– Anfallsspelet, powerplay och passningsspelet. Där har vi lite att jobba med. Men han är inte nöjd med sin egen insats heller.

– Den var inte bra i dag. Det var två eller tre puckar som jag borde ha haft, så jag är missnöjd. Men det studsar som sagt inte vår väg.

Så sant som det är sagt. Spolar man tillbaks bandet till nästa förra hösten finner man att GIK van en rad matcher med uddamålet. I år har marginalerna inte varit på GIK:s sida.

Fyra matcher och tolv poäng att spela om återstår det innan det är dags för juluppehåll. Tolv poäng som i sin tur kommer att ha betydelse för hur många poäng GIK kommer att starta Fortsättningsettan med. Lita på att laget kommer att gå in för uppgiften med största allvar. Mitt i besvikelsen är de fortfarande just ett lag, en grupp som löser uppgiften tillsammans.

Publicerades 2017-11-30