GIK-Vimmerby 2-3 (1-1, 0-0, 1-1, 0-0, 0-1)

Om någon i Vimmerby hade räknat med att det skulle räcka med att ställa ut skridskorna för att ta tre poäng så hade de fel. Styrkta av framgången borta mot Lindlöven arbetade GIK effektivt och en smula tråkigt för att ta minst en poäng.

Ändå fanns det en del plumpar i protokollet i form av onödiga utvisningar, men vad gör det när GIK:s boxplay var säsongens bästa.

Gästerna tog ledningen efter knappt fem minuter och nio minuter senare kvitterade Carl-Johan Svensson (Stanislav Polodna, Jesper Sellin) efter en elegant stoppfint. Då hade GIK redan spelat nästan fyra minuter fem mot tre i mer än tre minuter utan att göra mål.

1-1 mot seriens bästa lag var fullt godkänt efter första perioden och några fler mål blev det inte i andra. Utvisningarna duggade tätt, GIK spelade nästan halva perioden fyra mot fem. Tack vare ett mycket effektivt boxplay och en akrobat i mål blev perioden mållös även för gästerna.

Spel i boxplay tar på krafterna, men åtta minuter in i sista perioden såg Emil Andersson (Petr Mainer, Lars Andersson) till att GIK tog ledningen i matchen. En ledning som varade i två minuter innan gästerna fastställde resultatet vid full tid till 2-2. Efter en mållös förlängning avgjordes matchen efter straffläggning till gästernas fördel.

Robin Andersson i mål var GIK:s bäste spelare, men han är också generös med beröm till sina lagkamrater:

– Försvarsspelet var otroligt bra idag, grabbarna skötte sig exemplariskt. Boxen var grym!

Och som sig bör efter drygt 91 % räddningar är han nöjd även med sin egen insats. Kanske hade matchen slutat annorlunda med andra straffläggare. Robin, med förflutet i Vimmerby, fick inte möta de han hade räknat med.

– De skickade inte fram de straffskyttar som jag hade räknat med. Kanske just därför, eller för att de jag trodde på var mållösa i övrigt.

Den karismatiske tränaren Anders Spaak verkade också lättad över kvällens resultat och det märks att han ser fram emot söndagens match borta mot Surahammar.

– Det ska bli intressant att se om vi kan ligga kvar på den här nivån, helst höja ribban och göra något bra. Idag fick vi en del onödiga utvisningar, och det kostar energi längre fram i matchen.

– Vi ska försöka föra spelet och få lite fler riktigt skarpa målchanser.

Publicerades 2014-11-06