Is-med-klubbmärke

God Jul och Gott Nytt År Alla Hjärtevänner

2019 närmar sig slutet och drygt halva säsongen är över.
Alltvåan efter Jul var ett mål vi hade sportsligt och det lyckades vi klara med råge, så nu hoppas vi på en spännande start på 2020 när det är nedsläpp i Arenan mot Bäcken kl.16.00 på trettondagsafton nästa år.

Vår klubb mår bra just nu. En välbesökt hockeyskola inte bara med intresserade barn utan även engagerade föräldrar vilket är minst lika viktigt för att GIK skall leva vidare och att för att vi skall fostra så många egna spelare som möjligt.

Team 12 som nästa år skall bilda lag har redan haft första träffen och skall åka på sin första cup snart. Till och med team 13 har börjat och se över hur dom skall organisera sig. Så detta ser mycket ljust ut.

Vi har 8 U lag där målet i första hand är att så många som möjligt skall tycka att verksamheten är så bra, så att så många som möjligt fortsätter upp till våra 2 juniorlag. Tränarrådet med Per Anders Almen i spetsen ansvarar för den sportsliga verksamheten med hur vi skall matcha våra ungdomar. Uppflyttningar till juniorerna med mera. Inte alltid att alla tycker lika, men då får vi träffas och diskutera och detta är en styrka som alltid funnits i GIK , vi har förmågan att enas till slut. Vi försöker alltid ha följande ledstjärna för att nå dit och det är att ingen spelare, ledare av något slag i klubben eller något lag är viktigare än klubben. Är man inte överens så ställer man bara frågan. VILKET ÄR BÄST FÖR KLUBBEN. På Seniorsidan är det flera som jobbar hårt. När det gäller att fixa tränare och spelare så är det Jocke P och Peter som är drivande. Tycker att vi har ett ungt och intressant lag med inslag av egna killar från vår verksamhet som hela tiden utvecklas.

Skall en klubb fungera så räcker det inte att ha lag av olika slag, det måste finnas en organisation i klubben, inte bara på ett papper som det ibland kan bli. Det måste finnas folk i våra olika sektioner, så att styrelsen har någon att fördela jobb till. Här har det blivit bättre och bättre. Kiosksektionen med Malin och Mi  sköter den här sektionen på ett perfekt sätt. Det pratas om vår kiosksektion ute bland andra klubbar. Till Grästorp behöver man inte ha med sig fika för där är kiosken alltid öppen med både korv och hamburgare. Är det någon form av match i Arenan så är kiosken öppen. Matchsektionen hittar på lite aktiviteter med puckasläng, 50/50 lotter, After Work och lite andra aktiviteter emellanåt. Denna sektion organiserar även speakerbåset och entrén. Detta sköts av vår pensionerade kanslist Marita. Arenasektionen ser till att vår fina miniarena hålls snygg och fräsch. Pyntar och lagar. Har kontakten med kommun vad gäller fastigheten. Organiserar även isbaneförarna. Ulrika o Melker samordnar detta. Mediasektion håller Hemsidan uppdaterad, filmar, intervjuar med mera. Har även under året fått upp aktuella bilder på våra A spelare och alla lag i foajén. Här är det flera olika som samverkar. Cupsektion har tagit ett STORT kliv framåt i år tack vare vår Fantastiske Kanslist/klubbchef. När han anställdes efter Marita så utökade vi den tjänsten och la till en del arbetsuppgifter, bland annat att fixa lag till våra cuper. Dessutom har det tillkommit flera i cupsektionen som verkligen lyft denna sektionen. Cuper är viktigt både sportsligt men även ekonomiskt.

TRE saker som är viktigt i en idrottsförening för att den skall vara hållbar är att den är bra sportsligt och att organisationen fungerar. Den tredje är ekonomin. Här kommer då Marknadssektion in, med bland annat Ojala, Bosse Enkrona, och vår hedersordförande Claes Eriksson in i bilden. En bra bit över en miljon i sponsorintäkter jobbar dom in. Programtidningen, annonsering m.m. ligger på deras bord. Dessutom tillsammans med våran Jocke på kansliet driver dom ENKRONAN. Vill passa på att av hela mitt hjärta be att du går på matchen med så många grannar och släktingar du kan få tag på. Du behöver bara gå dit. Håll utkik på vad det blir för vinster på en lott som du FÅR när du går in. (Det har ryktats om en fyrhjuling) Matchen blir söndagen den 23 februari. Inte heller fel om du köper en egen ENKRONA. Bosse vill komma upp i 1000 enkronor och 1100 personer på matchen. Just nu har vi en ekonomi i balans vilket inte har varit vanligt på många år.

Vi har även 2 relativt nya sektioner som är verksamma i GIK. Ett gäng före detta ledare och föräldrar i klubben som vi kallar Resursgruppen. En av deras sysselsättningar är fika jämna veckor på tisdagar samtidigt som dom städar, pyntar lite här och där. Har hand om restaurangen när det är utbildningar dagtid av olika företag. Även när företag hyr lokalen med mat vid matcher. Resurserna ingår även i både Arena och matchsektionerna. Eventgruppen är den allra senaste sektionen som är ett samarbete mellan I K Gauthiod och GIK.  För att kunna ta åt sig och arrangera lite större arrangemang så har vi testat hur det skulle kunna funka. Det har blivit kanonbra. Samarbetet mellan klubbarna har gått perfekt. Det började med Kommungalan TRE rätters i Bollhallen för 400 personer, ljusfestivalen 8 kvällar med servering i Forshall, nattvakter och parkeringsvakter. 2 julbord i Bollhallen för kommun, företag och föreningar med över 400 personer för ett par veckor sedan. Nästa grej är företagsmässa den 18 april i Arenan. Samordnare i Eventgruppen är 2 från Gauthiod, Anna Broberg och jag från GIK.

Bingosektion har ökat sin försäljning med flera 100% sedan förra året, inte minst tack vare vår egen Bingoberra och några till.

Till slut har vi styrelsen. Här har vi gjort en liten uppdelning av  kontakten med sektionerna och lite olika ansvarsområden.  Morten o Mattias tillsammans med Roland som adjungerad har hand om uppföljning av budget så att den följs, kontakten med Levenskogs revisionsbyrå. Morten är U sektionens och juniorernas kontaktman i styrelsen. Marita har hand om Match o Arenasektion. Christer om media och marknad. Jag är kontaktman för hockeyskolan. Carola har kontakten med kiosksektion och Jocke Bender seniorsektion. Vår klubbchef deltager på styrelsemöten men är ej med i styrelsen och ansvarar för cupsektion. Jag är kontakten  med resurserna och eventgruppen. Kan väl säga så här att det numera är det betydligt lättare att sitta i styrelsen  när alla 3 delarna fungerar. Ekonomi, sport och organisation. Styrelsen kan numera ägna sig åt att följa upp verksamheten och gå in och stötta där det tillfälligt behövs. Sektionerna har blivit mer o mer självgående och tar ansvar för verksamheten inom sitt område vilket är superviktigt för att vi skall vara en hållbar förening. Hoppas att några har orkat läsa igenom detta och kanske reflekterat över vilken verksamhet vi har, det är inget litet företag.

Nu ser vi fram mot avslutningen av säsong 19/20

Kjell


Publicerades 2019-12-24