Grästorp-Vänersborgs HC 3-4 (1-1, 1-2, 1-0, 0-0, 0-1)

Ett drama i fem akter.

De 748 åskådarna fick uppleva sextiofem minuter av god hockeyunderhållning, plus åtta omgångar av straffläggning. Dessutom den hetta och passion som hör ett derby till. Sett med hemmapublikens ögon fattades bara ett, en straff som hade gett GIK bonuspoängen.

GIK fick bästa möjliga start då Dmitry Iskornev redan efter tjugoen sekunder gav GIK ledningen med 0-1. Snabb replik till 1-1 av Vänersborg efter fyra minuter. Därefter en mållös period, med GIK vid rodret.

— Första är jag nöjd med. De gjorde 1-1 på en studspuck, säger Carl-Johan Svensson.

I andra perioden hade Vänersborg ett fast grepp om händelserna.

— Vänersborg fick grepp om oss i den andra perioden. De var tunga att möta. Det är ett bra lag, helt enkelt.

En minut in i perioden tog Vänersborg ledningen med 1-2. Tretton småirriterade minuter senare petade Alexander Liljedahl in 2-2 och GIK var återigen med i matchen. Men säg den glädje som varar beständigt. Med drygt en minut kvar av perioden tog Vänersborg ledningen med 2-3.

GIK fick börja tredje perioden i spel fyra mot fem. Ett svårt läge när man jagar kvittering och motståndarna spelar på resultat. Jakten på en kvittering fortsatta perioden igenom, men det var först i sista minuten (!) som Ryan Wiley kvitterade med ett stenhårt skott från blålinjen. Detta efter att GIK hade fått ett mycket bra tillfälle att spela sex fyra.

En mycket spännande förlängning följde, varefter det hela avgjordes med straffläggning, i vilken inget av lagen imponerade. Hela åtta omgångar krävdes för att avgöra matchen.

— Vi kanske tränar för lite på straffar. Det är kanske något vi behöver träna mer på. Det är ju också en del av spelet, säger en inte alltför missnöjd Carl-Johan Svensson sakligt.

— Jag är nöjd med att vi kom tillbaka. Egentligen är jag nöjd med matchen i sin helhet. Det var en jämn fight mellan två av de bästa lagen i division 2.

— Det kunde lika gärna ha varit vi som vann. Vi ser det som en oavgjord match, ett härligt derby med härlig atmosfär.

Publicerades 2019-11-02