Grums-GIK 1-3 (0-0, 1-2, 0-1), och lite funderingar runt GIK nu och i framtiden

Säsongen är över och GIK fick en avslutning så bra att det bara är att lyfta på hatten. Inga förlorade matcher vid full tid under kvalet och dessutom gjorde gårdagens resultat att laget blev bästa tvåa.

Efter en mållös första period var det Jakob Wulcan (Viktor Lennartsson) som gav GIK ledningen i mitten av andra perioden, och drygt en minut senare utökade Jesper Sellin (Henrik Ekeståhl, Henrik Marklund) till 2-0. Grums reducerar till 2-1 strax före periodvilan.

Med knappt fem minuter kvar av matchen blir Jakob Wulcan (Adam Willig) hjälte när han fastställer slutresultatet till 3-1 – då var det klart av egen kraft, något tidigare hade Surahammar dragit sitt strå till stacken.

En trött, nöjd och aningen rörd Henrik Alfredsson mötte skribenten vid hemkomsten till Grästorp i natt.

–    Det var dj-ligt skönt, det har varit press på oss ända sen efter jul. Gruppen här ska en stor eloge; de har stått samman hela tiden och aldrig tvivlat på det vi har gjort. Det har varit många konstiga matcher i kvalserien, det är egentligen bara mot Surahammar som det har varit division 1-aktigt.

–    Vi har gått igenom hela kvalserien utan förlust vid full tid och avslutar med tre (bra) matcher. Hade vi haft marginalerna på vår sida hade vi aldrig hamnat i kvalserien. Vi hade alldeles för många uddamålsförluster.

–    De nya spelarna vi har tagit in i laget är spelare som vi har sett att vi har saknat i laget. De har kommit och gjort mål, men också jobbat hårt och låtit hjärtat vara med från början. Och förutom detta har det fått spelare runt omkring dem att leverera.

193 dagar har det gått sedan premiären i höstas. Finns det månne redan funderingar inför nästa säsong?

–    Nej du, nu vill jag smälta det här och sova ikapp det jag har missat efter jul. Det är lite för tidigt att säga något än, men vi har sett under året att vi har presterat en hockey som är god nog för division 1. Det vi behöver göra, och gjorde inför kvalet, är att förstärka med det vi saknar i gruppen. Men det är också viktigt att hitta spelare som inte är en främlingslegion utan går in och käkar puck och låter hjärtat vara med.

Ett bevis på att Henrik har blivit en äkta GIK-are med ett hjärta på bröstet är att han prisar andra delar av klubben, utanför organisationen runt A-laget.

–    Under den här tiden, sen i augusti, tycker jag att hela föreningen har tagit jättestora steg. Vi har skannat av hur vi ska bygga GIK och de bitarna. Vi har ett helt annat engagemang nu, folk som gör sitt på ett riktigt bra sätt.  Hela klubben är på frammarsch känns det som. Då är det skönt att vara kvar i division 1 och bygga på det här och få den här strukturen.

–    Man kan titta på hur hela klubben sluter upp runt enkronasmatchen. Det är ett fantastiskt arbete och ett fantastiskt engagemang.

–    GIK är inte bara A-laget, utan hela klubben; från minsta från de minsta barnen i hockeyskolan och uppåt. Vi har haft 155 ungar i hockeyskolan!

–    Det kan ta några år att få föreningen att växa, men någonstans måste man börja!

Åter till det rent idrottsliga. Det finns de som tycker att GIK är tunt på juniorsidan. På det påståendet kommer Henrik med en snabb replik.

–    Det stämmer inte. Vi är det lag som har haft flest egna juniorer. Femton stycken har tränat med A-laget även om inte alla har spelat. Vi har inte alltid kunnat slussa upp juniorer till A-laget för att juniorerna har spelat juniorhockey. Tittar man på övriga lag i vår serie så finns det de som bara har en egen produkt, i mycket större städer!

Publicerades 2016-03-31