HA74 – GIK

Ett piggt GIK satte full fart redan från start och hade stort spelövertag under första perioden.

Trots detta lyckades man inte få hål på fenomenalt skicklige hemmakeepern Gabriel Popanicic, som agerade total vägg. Skott efter skott parerades med bravur när GIK parkerade i anfallszon. Skottstatistiken 6-17 verifierar GIKs övertag.

I inledningen av andra perioden fick HA74 chansen i spel 5-4 och detta resulterar i 1-0 efter dryga halvminuten då Noa Lindqvist-Muci slår in returen på Michael Roslunds skott.

Efter detta tar Grästorp över taktpinnen igen och hemmalaget får slita ont då GIK under långa stunder har pucken i sin ägo. Det höga tempot tvingar HA74 till att dra på sig utvisningar. Det första klarar man ut men när 2+2 minuter för hög klubba delas ut till laget faller till slut ett bortamål. Viktor Jörnevik plockar upp pucken vid egen målvakt och transporterar sedan denna med glödande skenor till motståndares dito. Jörneviks skott blockas, men dessvärre för hemmalaget rakt ut mot Jonas Lönn, som sätter kvitteringspucken.

Resten av perioden skulle nog vissa etikettera som Hawaiihockey och perioden slutar 1-1.

För hemmalaget kom nog detta som en välbehövlig andhämtning då de började se slitna ut.

Om nu GIK kunde hålla tempot uppe i tredje perioden kände vi nog alla sju bortasupportrar i Sävsjö att det skulle bli säsongens första trepoängare. (detta skulle senare komma att revideras då vi stötte på Jörnevik senior på parkeringen efter matchen)

Det verkade som om att hjärtelaget delade vår känsla då slutakten rivstartar, sett ur GIKs perspektiv.

Kim Persson som dittills hade haft ordentligt driv matchen igenom med sitt frejdiga spel över hela planen, fortsatte i samma anda och levererade pucken till Rudolphi som bröt in mot mål där Michal Lukac petar in trissan till välförtjänt ledning.

Spelet efteråt innehåller en del vassa chanser åt båda håll men det är inte förrän i slutet det riktigt hettar till. Med 15:59 på matchklockan får Jonas Lönn en tveksamt dömd utvisning på sitt cv. Nu är det spännande. Det numerära underläget reds dock ut, dels på grund av slarvigt spel från HA74 men framförallt så är det ett hårt jobbande GIK som kämpar febrilt i sitt boxplay.

59:11 tar Tomas Sandlin timeout för att säkra segern. I samband med denna tar hemmalaget ut sin målvakt för att kvittera. GIK har en gyllene chans att avgöra när C-J Svensson passar Hugo Johansson som dock missar målet, och i samma situation lyckas oturligt med att bli utvisad för hög klubba.

Avblåsningen kommer med endast 14 sekunder kvar och tekning till höger om Robin Wallin i Grästorpskassen. I detta läge använder hemmacoachen lagets timeout. Spelet i de sista skälvande sekunderna sker i Grästorps försvarszon men det kommer aldrig något skott.

GIK vinner välförtjänt och det måste kännas skönt med en uddamålsseger denna lördagseftermiddag i Sävsjö.

Petter Johansson – GIK-supporter på plats

Publicerades 2017-09-30