HA74 Sävsjö-GIK 9-2 (3-1, 1-0, 5-1)

Efter åtta säsonger är festen över och till hösten får GIK börja om i division II.

Siffrorna ser hemska ut, men GIK hade faktiskt flera chanser att komma in i matchen. Chanser som gled dem ur händerna.

Ett luttrad Urban Prytz svarar på vad som hände.

– I första perioden är det faktiskt så att vi tar kommandot och skapar en hel del chanser. Vi borde ha tagit ledningen med 2-0, men de får två riktiga skräpmål och ett tredje som är ett spelmål. Sen gör vi 3-1 och det känns som att om vi bara matar på kan det gå vägen.

– Andra perioden så går vi ner lite och ger inte matchen den chansen som vi bör göra. Men vi förlorar bara perioden med 1-0 och vi är fortfarande med. Vi gör ändringar i laget för att väcka det och säger att det är tre skott-tre mål så är vi i kapp.

– Vi vinner tekningen i inledningen av tredje perioden och skapar en målchans. De vinner tillbaks pucken och spelar ut den i mitten där två grästorpare krockar med varandra. En HA74-spelare vinner pucken och resten är en mental härdsmälta.

Att idrotten är grym ibland tröstar föga en dag som denna och skribenten undrar hur man går vidare med detta. Att GIK i och med kvällens resultat ska hänga kvar i Hockeyettan är uteslutet.

– Det är så eländigt att det hade räckt med att vi bara hade förlorat med två-tre mål så hade vi kanske varit kvar i Hockeyettan.

– Jag tycker att vi är skyldiga föreningen, supportrar och sponsorer en ursäkt. Vi har allt i egna händer och tar inte hand om det.

Men ångra att han tog det här uppdraget, aldrig.

– Inte en sekund, inte en enda. Med hela handen på mitt hjärta har jag trott på det här sen jag klev in i det. Jag var fullständigt övertygad om att vi skulle reda ut detta, men jag misslyckades.

– GIK är en fin förening och förtjänar bättre än detta sportsliga resultat.

Publicerades 2018-04-05