Helsingborg-GIK 0-5 (0-2, 0-3, 0-0)

Tillförordnade lagkaptenen Calle Dahlin är mycket nöjd efter den stabila bortasegern.

—Riktigt skön seger! Stark bortamatch helt klar. Synd att inte storebror kan göra jobbet.

Vilket syftar på att med ett lidköpingsmål till hade GIK varit i serieledning. Och resan hem går som smort.

—Det blir tre lätta timmar.

Vilket skribenten har svårt att tro eftersom hans personbästa på den aktuella distansen är drygt tre timmar.

Om matchen som helhet säger Calle:

—Vi kommer ut väldigt starkt med bra fart i första och målen trillar in när vi gör det vi ska. Vi hade bud på fler än två redan där.

—I andra fortsätter vi på samma sätt som i första och då trillar det in tre till av bara farten.

—Sista perioden spelar vi ett säkert och tryggt spel rakt igenom och stänger matchen. Stor eloge till dom som spelar boxplay också!

Det låter som en bra grund att bygga vidare på. Men vad är det som gör att laget är så bra just nu?

—Vi gör mål på våra chanser skulle jag väl säga är den stora skillnaden mot hur det såg ut för tre-fyra matcher sen.  Ett skönt ”go” i laget helt enkelt. Det är lätt att spela bra när alla stämplar in och gör det dom ska på isen. Då är vi svårslagna!

Lite vårdslöst uttryckt är det en tidig seriefinal på fredag och Calle är optimistisk.

—Jajamän! Blir en riktigt rolig match, fredagskväll och förhoppningsvis mycket folk på läktaren. Vi ska ju självklart försöka fortsätta på den inslagna vägen och göra allt vi kan för att dom tre poängen stannar i Grästorp.

Som helhet en bra laginsats, men extra beröm till tvåmålsskytten Anton Heikari.

Publicerades 2024-01-31