Helsingborg – GIK 4-6 (1-2, 1-3, 2-1)

”Matchen gällde ingenting”. Fel, det gällde att spela ihop nya formationer och höja självförtroendet inför kvalet.

Första målet lät vänta på sig till drygt sjutton minuter av första perioden då Hugo Johansson gjorde 1-0, sen var det i stort sett GIK:s match till sista perioden då Helsingborg krympte avståndet något men aldrig kom ikapp.

GIK:s mål gjordes av Hugo Johansson (2), Jonas Lönn (2), Jakob Wulcan, Carl-Johan Svensson.

Veteranen Jonas Lönn, iblandad i tre av GIK:s sex mål, var nöjd när skribenten nådde honom på vägen hem. Segern gjorde de dryga trettio milen kortare.

– Ja den blev nog lite kortare…

Så sant som det är sagt. Det finns roligare ställen att tillbringa lördag kväll på än en buss på E6:an. Om matchen säger han i korthet:

– Det va lite slött från båda lagen i början. Men vi kom igång på visade prov på lite spelglädje.

Spelglädjen, där hittar vi kanske en av nycklarna till ett framgångsrikt kval. Och det finns lite saker att jobba på.

– Det svängde lite för mycket framåt tillbaka, där måste vi ha bättre tålamod.

Jonas Lönn var för övrigt nöjd med att återförenas med en lagkamrat från säsongen i Hudiksvall.

– Det var roligt att se min nygamla lagkamrat Niklas Svensson. Han kommer bli viktigt för oss, Grymt stabil med puck, och fina mackor!

Inför kvalet har han blandade känslor.

– Tråkigt att vi hamnade där. Kvalserien kommer bli spännande. Matcher som gäller mycket hela tiden!

Publicerades 2018-02-18