Hovås – GIK 3-5 (1-0, 1-2, 1-2)

En gång är ingen gång, två är en vana och tre, ja då börjar det se riktigt bra ut igen. Men hur bra vet vi inte förrän efter lördagens match mot Vänersborg.

3-5, det ser ut som en knapp men ändå tydlig seger. Verkligheten var en annan. Det loja spelet i första perioden tvingade ledarna att ta till kraftspråk i periodpausen.

— Första perioden var inte bra alls. Det gick långsamt och vi krånglade till det, säger andretränaren Marcus Johansson.

Det allvarliga snacket i pausen hade effekt, och de inledande minuterna av andra spelade GIK sin kanske bästa hockey under matchen. Viktor Johanson och Oliver Hofbauer såg till att GIK gick upp i ledning, en leding som slarvades bort genom onödigt komplicerat spel mot slutet av perioden.

— I andra perioden kom vi ut och spelat riktigt bra och som vi ska de första fem minuterna. Efter tio minuter faller vi in i det gamla igen och de tar över.

Inget av lagen åstadkom något av värde under första halvan av sista perioden. Runt mitten av perioden såg Sebastian Kristiansson till att ge GIK ledningen igen. Replik till 3-3 av Hovås ett par minuter senare, vilket borgade för en spännande avslutning. Med drygt fyra minuter kvar tog GIK timeout för att samla styrkorna. Två minuter senare gjorde Dennis Walette ledningsmålet till 3-4 och i absolut sista sekunden, när Hovås hade tagit ut målvakten, utökade inlånade Alexander Yacob till 3-5.

— I sista perioden kanske vi är spelförande, men de har sina chanser. Det var en jämn match, absolut, och lite medstuds gjorde att vi fick med oss tre poäng hem.

— Att vi krigade till oss tre poäng tar vi med oss. Sen är det ju så att vi är bra emellanåt, men skiftar i kvalitet.

Några spelare förtjänar individuellt beröm.

— Stepan Toritsyn, gör en riktigt bra match och visar vägen i början av andra perioden. Karl Gustavsson gör en bra match i målet och Dennis Walette som gör det avgörande målet.

Två segrar i rad och i övrigt gynnsamma resultat under kvällen gör att laget nu har i egna händer att spela sig ur den situation de satt sig i. Två poäng upp till Alltvåan är ingen omöjlighet.

Publicerades 2018-11-22