I huvudet på en assisterande tränare

I förrgår hade GIK:s A-lag säsongsavslutning med lite spel mot två mål. Roman Bilek var med på isen och han verkade trivas. Är det kanske en allvarligt menad comeback på gång?

– Nejdå, inte alls. Det var bara skönt att få vara med och svettas lite, svarar Roman med ett glatt flin i hela ansiktet.

– Visst saknar jag att spela själv – jag har ju gjort det hela livet. Men jag har annat att tänka på nu; Företaget och min familj, min son är femton månader nu.

Säsongen 2014/15 var Romans första som tränare och skribenten undrar hur det kändes?

– Jag var inte med så mycket i början, ungefär en och en halv vecka i slutet av försäsongsträningen. Det var OK med de som var med, men tyvärr var inte alla med från början. Det märktes i början när vi gick på is och började köra hårt.

Hösten kom och förväntningarna utifrån på laget var höga. Resultatet blev magra fjorton poäng på tjugotvå matcher, varav endast två segrar vid full tid.

– Vi hade ändå en väldigt bra grupp som kämpade och krigade hela tiden. Vi hade väldigt bra känsla i laget. Spaak och jag trodde på laget och arbetade hela tiden med förbättringar.

Sen kom våren och helt plötsligt lossnade det.

– Vi visste att vi skulle vara bättre tränade än alla andra lag efter jul. Fast vi gjorde en del bra matcher före jul, det var bara det att de andra gjorde fler mål.

– Förändringarna i spelet var inte så stora, men självförtroendet växte, vi började göra mål och vinna matcher.

Motsvarar utfallet av säsongen förväntningarna som tränarna hade innan?

– Det var svårt att bedöma innan. Division 1 är så pass jämn. Om vi hade lite mer tur och vunnit några matcher före jul hade vi fått med oss några bonuspoäng och kanske varit med och krigat om en plats i kvalet till Allsvenskan.

Roman har inte mycket att säga inför nästa säsong, men han verkar sugen på att fortsätta i sin nya roll.

– Idag hade vi vår sista träning och mitt kontrakt går ut om jag minns rätt. Vi får se vad som händer, jag fortsätter gärna att arbeta ihop med Anders Spaak.

Publicerades 2015-02-28