I huvudet på Kjell

För de flesta brukar pensionärstillvaron innebära lugn och ro. Det skulle det även för Kjell Andersson, trodde han. I praktiken har han mer än någonsin att göra inom den ideella sektorn.

Från början var det tänkt att han skulle ge sportsektionen en hjälpande hand, nu är han engagerad i snart sagt varje sektion inom GIK. När skribenten träffade honom höll han som bäst på med att sy ihop logistiken inför helgens cup, men kunde ändå ta sig tid filosofera inför kvällens match och säsongen som helhet.

–  Vi får väl se vad som händer sen. Det som skiljer sig från ifjol är att då var det  rutinerade spelare som vi värvade, nu är unga hungriga och välutbildade spelare från SHL-klubbar. Samtidigt har vi en handfull egna mycket lovande juniorer.

Så förklarar Kjell skillnaden mellan fjolårets trupp och årets.

– Det ska bli intressant, det kan bli en trög start kanske med lite oerfarenhet. Jag hoppas att de ska ha kommit ikapp efter jul, fortsätter han och låter övertygande.

I seriepremiären borta mot Enköping hade GIK sånär fått med sig minst en poäng hem. Stabilt försvarsspel i första perioden följdes av en riktig kalldusch i andra där GIK låg under med 4-1 efter drygt åtta minuter, och matchen avslutades därefter med en upphämtning till 4-4 varefter hemmalaget avgjorde matchen med drygt en minut kvar.

– Mot Mariestad har det varit blandat. Vi har fått storstryk; det har varit flera jämna matcher och vi har till och med slagit dem. Vi får se hur det går, men Mariestad är en aspirant på en topplacering. Det gäller att Sergei får dem att täppa till bakåt, så att det inte börjar rinna iväg.

– Jag hoppas att de är frejdiga och att vi ska kunna ge Mariestad en match. Det brukar bli bra hockey mot Mariestad, vi får hoppas att det blir jämnt också.

Ett bekant ansikte och något oväntat ansikte som har synts både i laguppställningarna och ute på byn är den slovakiske backen Peter Cintala och Kjell förklarar:

– Han spelar några matcher med oss och han fortsätter troligtvis om vi kan hitta ett jobb åt honom. Som det är nu är han tillgänglig i två matcher till. Är det någon som har ett jobb på 60% kan han eller hon höra av sig till mig eller Peter Johansson.

Även om Kjell är en föreningsmänniska av den gamla stammen hoppas och tror han på nymodigheterna runt matcherna.

– Jag hoppas att det kommer mycket folk och att det fungerar bra med after work, filmning med mera. Kringarrangemangen kan bidra att skapa intresse, och kommer det mer folk betyder det mycket för klubbens ekonomi.

Publicerades 2016-09-23