IK Guts Finspång – GIK 4-1 (1-0, 1-0, 2-1)

Nu är resan mot Hockeyettan i slut för den här gången – åtminstone i praktiken – men i teorin finns möjligheten kvar om allt går GIK:s väg. Och så länge den finns kommer laget att försöka.

Gårdagens match följde det mönster som varit vanligt under Alltvåan: Bra puckinnehav och skott mot mål, många chanser. Men också mycket stolpe ut, bildligt och bokstavligt.

Christopher Hamell har en del att säga:

— Det är lite som det har varit i hela Alltvåan – vi gör inga mål. Chanser skapar vi, men vi nyper inte dit den.

Hur gör man för att få energi att åka till Östergötland en söndag kväll och komma hem mitt i natten, bara för att ta vara på den sista chansen?

— Det är inte så konstigt. Hockey är det roligaste som finns!

— Så enkelt är det. Bara för att det går emot oss kan vi inte lägga oss ned och dö.

I detta sammanhang är det lätt att glömma att kampen runt strecket i Alltvåan inte är som hösten i Hockeytvåan Södra A. Skribenten har vid flera tillfällen jämfört den med Hockeyettan.

— Det finns många bra lag i Hockeyettan, men jag tror att nästan alla lag här inte skulle göra bort sig där.

Med sina sista ord visar Christopher att han är en naturaliserad grästorpare.

— Oavsett vad som gäller inför sista matchen så är den mot Vänersborg, och den går man in för att vinna, alltid! Oavsett om det gäller något eller inte.

Publicerades 2022-03-03