IK Pantern – GIK 3–2 (1-0, 1-2, 0-0, 0-0, 1-0)

Jämnt och tufft. En poäng med hem kan göra skillnad mot slutet, även om det hade sett annorlunda ut med tre. Glöm inte heller att målskillnaden kan göra skillnad (!) och där ligger GIK bra till i relation till de andra lagen som kämpar runt strecket.

Christopher Hamell förklarar kort hur det gick till i Malmö.

— I första perioden så får vi försvara oss en hel del delvis pga. utvisningar men också för att Pantern trycker på väldigt hårt. Vi spelar ett väldigt bra försvarsspel och även fast dem får iväg många skott så blir det inte jättefarligt förutom vi deras mål.

I andra perioden levererar GIK.

— Vi höjer oss offensivt och börjar skapa en hel del. Vi gör två mål och de ett. En jämn period.

Avslutningen blir spännande och mållös innan Pantern avgör vid straffläggning.

— Tredje är också en jämn period där båda lagen skapar chanser för att vinna. Det går till straffar och där får de in en mer än vad vi får.

Trots allt var det en match så bådar om en bra fortsättning på Alltvåan.

— Det vi tar med oss från matchen är att vi gör det väldigt bra i egen zon både i 5-5 spelet och 4-5 spelet. Fortsätter vi spela så och höjer spelet i anfallszon lite så kommer det bli en bra match på onsdag.

Och när skribenten frågade om vem som var bäst i GIK förvånar svaret föga.

— Får väl säga att Albin gör det väldigt bra i målet.

Publicerades 2023-01-30