Inför Åker/Strängnäs – GIK

Ytterligare en dag på jobbet? Ja, en dag av hårt arbete!

Det finns inga stryklag på den här nivån och ska man vinna gäller det att spela hockey i sextio minuter. Ställer man bara ut skridskorna på isen blir det max en poäng. Det fick Köping erfara i fredags och det misstaget kommer GIK inte att göra om idag.

Inte det nya GIK som har ett bra grundspel och förbättrar detaljerna bit för bit. Inte det lag som vet att koncentrera sig på de egna matcherna utan ängsliga sidoblickar. Fast visst ger bonuspoängen en bra grund att stå på.

Ytterligare en anledning att tro på GIK är att alla viktiga funktioner har minst dubbel bemanning. Först två fantastiska målvakter. Och sen flera femmor som kan leverera, inte bara en i taget utan flera samtidigt. Så var det i fredags och så kan det bli igen.

I fredags lossnade det för Christian Rudolphi som fördubblade sin målskörd för året. Vem kommer att göra det oväntade idag? Kanske Linus Tjulander som är på väg tillbaks efter sin skada och som gjorde bra ifrån sig med J20 igår. Han är uppsatt i fjärdefemman, med osäker istid, men återställd har han kapaciteten.

Publicerades 2017-01-08