Inför Borås-GIK

I eftermiddag väntar Borås. Ett lag som besegrades, om än med visst besvär, under Hockeytvåan Södra 2A Vi har pratat med William Arweson, förstaårssenior med rötterna på Gotland.

Alltvåan har bjudit på blandad kompott, men det var då. I eftermiddag väntar Borås, ett lag som befinner sig under strecket och borde vara motiverade till tusen i eftermiddag.

— Ja, det blir tufft. Men vi har två segrar mot dem i serien.

Alltvåan har så långt varit en spännande serie och skribenten har fått intrycket att alla kan slå alla.

— Så är det, och det känns som att den som är sugnast på matchdagen vinner.

Och idag är GIK sugna?

— Ja, så klart!

Man ska inte se för långt fram, men för skribentens del verkar det rimligt att det kan bli kval till Hockeyettan.

— Absolut, vi är ju där nu och har bra möjligheter att ta oss dit.

Att laget fungerar som grupp är viktigt för att nå bra resultat och alla som har vistats i korridoren på ÅVA har slagits av den positiva stämningen i A-lagets omklädningsrum.

— Det är klart att det gör mycket. Även om det har gått sämre någon match kan vi ha kul på träningen efteråt och komma tillbaka.

Eftersom William är förstaårssenior har han svårt att jämföra GIK med andra klubbar, men hans intryck av klubben har hittills varit positivt, och han framhåller helheten med bra struktur på allt omkring laget.

På frågan om vad han tycker om sin egen säsong svarar han:

— Jag är nöjd. Det är första senioråret och jag tycker att jag har kommit in i det bra. Det är roligt att vara i en förening som vill någonstans!

Och resan någonstans fortsätter i eftermiddag 16:00 i Borås.

Publicerades 2019-01-20