Inför Eskilstuna Linden – GIK

Nu börjar det dra ihop sig på allvar och skribenten och Andreas Appelgren är helt överens om att bara prata om en match i taget. Men spännande är det.

— Ja, det är det, och kul. Def är som det ska vara när det är kval: Dramatik!

Och skribenten konstaterar att det känns på ett helt annat sätt nu än efter fredagsmatchen mot Bäcken.

— Så är kvalhockey. Det är himmel eller helvete, det finns inget emellan. Man mår precis likadant som det låter.

Eskilstuna är ett lag som besegrades klart på hemmaplan. Vad ör det som talar för att det ska gå lika bra borta?

— Jag tycker ändå att vi spelar ett väldigt bra spel för tillfället. Vi har lyft oss under hela säsongen och samtidigt när det har blivit bättre serier med bättre lag har vi klarat av att höja oss hela tiden.

— Jag tycker att det är starkt att höja sig lite till när vi gåt in i en kvalserie. Det är tufft och det är många som inte varit där. Vi lär oss för varje match. Vi har hugg på Hockeyettan, vi är hungriga och gör bra prestationer.

Till detta hör också att flera spelare, ingen nämnd och ingen glömd, har höjt sig under säsongen.

Går det som vi hoppas i kväll, kan det bli riktigt spännande ”i södern” på fredag.

— Vi har spelat nio träningsmatcher, trettiosex i gruppspel, fyra playoff, och fyra matcher i Kvalserien. Det är femtiotre matcher (nästan en hel SHL-säsong /skribentens anmärkning), så tar det en match i taget den här gången också!

Säsongen har varit lång.

— Jag sitter här och ritar på vår hundrasextonde isträning och vår hundrasextonde fysträning. Och så lägger vi till femtiotre matcher sen den förste augusti. Killarna krigar på.

— De har ett driv och de glöder. Det är fantastiskt kul att jobba med dem. Att klara av det vi pratar om under så här lång tid och samtidigt ha ett heltidsjobb, där de flesta har ett fysiskt arbete, det är imponerande!

Publicerades 2024-03-20