Inför GIK-Åker/Strängnäs med Pontus Wikström

Första säsongen som senior och flytt långt hemifrån. Det är mycket som är nytt för denne spelskicklige tvåvägscenter, men tack vare sin seriösa inställning och sin ödmjukhet har han klarat sig galant.

Om säsongen som den har varit hittills tycker han att den har gått bra efter en knackig inledning. Laget ha vuxit som grupp och hittat sitt spel.

–   För egen del tycker jag att jag har spelat stabilt även om jag känner att jag har några nivåer till att plocka fram.

Och i så fall är det bara att tacka och ta emot med tanke på vad han redan har presterat. Men vad kommer det sig att det har gått så bra för laget, lite mer i detalj?

–   Tror att anledningen till att det har gått så bra är att vi haft en bra defensiv under egentligen hela säsongen och framförallt två riktigt bra målvakter som gett oss chansen att vinna alla matcher.

Söndagens match tror han kommer att bli tuff.

–  Det kommer bli tajt. Åkers har förstärkt sitt lag bra nu på slutet och kommer att spela desperat. Men givetvis tror jag på hemmaseger.

Det finns all anledning att se ljust på resten av säsongen. GIK har ett jättebra läge för att vinna serien och sen kan allt hända. En viktig del i det finns på läktaren och Pontus gillar hemmapubliken.

– Publiken har gjort det bra och sjungit fram oss hela året, en eloge till dom! Hoppas på fulla läktare och riktigt bra stämning på söndag.

Publicerades 2017-02-03