Inför GIK-Åker/Strängnäs

Släkten är bäst. Michals bror Jozef, representerade GIK som stabil back säsongen 2013-2014.

Michal var på gång redan under förra säsongen, när GIK hade skadeproblem, men klubben nådde inte ända fram. Han är en bra tvåvägscenter som tillför mycket både i PP och BP. Tack vare sin ålder och erfarenhet är han också en av de spelare som kan fungera lite som en pappa i en ung trupp.

Det är hans andra sejour i Sverige, han har tidigare representerat Asplöven i division 1 och Örebro i Allsvenskan, och kontraktet är skrivet på två år.

–   Lite visste jag (om Grästorp och GIK), men varje ny säsong är annorlunda jämfört med de tidigare. En liten stad med ett lag i division I och ett stort intresse för hockey. Jag kom in i det ganska snabbt, jag har ju varit i Sverige tidigare.

–   Visst förlorade vi några matcher i början, men det var nära flera gånger. Vi blev bättre och bättre för varje match, och sen lärde vi oss att vi kan vinna och självförtroendet steg.

Kloka ord från en idrottsman som vet betydelsen av ett gott självförtroende, och att en av nycklarna till framgång sitter i hjärtat.

Två matcher återstår av hösten och drömmen om Allettan lever. Två matcher 3×20 minuter återstår och skribenten tror att det kommer att avgöras på målskillnad i sista omgången, till GIK:s fördel.

–   Det är inte riktigt i våra händer, men Skövde har två tuffa matcher framför sig. Vi ska spela våra matcher och sen får vi se vad som händer. Spela en match i taget och inte titta för långt fram.

Och längre fram finns det fler fina möjligheter till en lång och spännande säsong, men det tar skribenten upp om det blir aktuellt.

Klockan 16.00 idag smäller det. Var där!

Publicerades 2016-12-11