Inför GIK-Bäcken

Eller ”Hockeymatematik”.

Skribenten, som hade högsta möjliga betyg i matematik i gymnasiet, har fått ägna åtskilligt med tid för att förstå ishockeyns seriesystem och kval. Detta är vad som gäller i eftermiddag.

Frågan har förekommit, men vad som inte kan hända är att GIK får respass från Hockeytvåan. Det värsta som kan hända är att säsongen tar slut i eftermiddag den 24/2.

Sen är det de lätta varianterna. Om samtliga lag som det gäller; Grästorps IK, Olofströms IK, Jonstorps IF IshF, Värnamo GIK, vinner eller förlorar kommer GIK i nästa vecka att påbörja Play Off inför kval till Hockeyettan. Likaså, om GIK vinner har de andra resultaten ingen betydelse för om det blir Play Off, bara för vilket motståndet blir.

Om GIK förlorar är det ändå inte med nödvändighet över, fast maximalt ett av de andra nämnda lagen får vinna. Att Värnamo skulle besegra Vänersborg med tvåsiffrigt kan vi nog glömma. De övriga matcherna kan faktiskt sluta hur som helst och kommer att göra det. Alltså är det bäst även för de som följer matchen från sidan om i ÅVA, eller annorstädes, att i likhet med laget och dess ledare koncentrera sig på det som går att påverka. Den egna matchen.

Klockan 16:00 i eftermiddag i ÅVA händer det. Var där!

Publicerades 2019-02-24