Inför GIK-Borlänge

Idag tar vi en titt på arbetet med Enkronan. Bosse Andersson jobbar i vanlig god ordning in i det sista. Men hur började det egentligen?

– Idén kommer från flera andra klubbar som hade hållit på ett tag och vi har hållit på i sex-sju år. Första året hade vi knappt åttio sponsorer och vårt mål är att komma upp till ett tusen. I år kommer det att stanna på mellan tvåhundrafemtio och trehundra sponsorer och vi hoppas på ett tusen åskådare i hallen.

– Ett tusen sponsorer och ett tusen åskådare innebär en miljon till klubben. Blir det så någon gång ska jag simma från Hallera till Johannebergsbron!, säger Bosse utan att sväva på målet.

– Men det är ju medströms, replikerar en välkänd köpman, som har hört intervjun, med ett flin.

Bosse vore inte Bosse om han inte hade en plan för hur han skulle få Enkronan att växa ännu mer.

– Vi ska ha etthundra Enkronasambassadörer. Om var och en av dessa kan skaffa tre sponsorer var kan vi lägga ned det mesta vi gör av pappersförsäljning och dylikt idag.

Alla kan lämna ett bidrag genom att komma till ÅVA och se till att det blir fullsatt idag.

Publicerades 2014-11-23