Inför GIK-Forshaga med Christian Rudolphi

Född i Söderhamn som han är borde han kanske ha blivit bandyspelare, men han valde hockey och fick större delen av sin skolning i Brynäs innan han i år kom till GIK som förstaårssenior.

I en intervju i samband med att han skrev beskrev han sig själv som en tvåvägsspelare och behärskar spel som både forward och center. En lojal spelare som alltid ger 100% på isen utan att klaga. Sina främsta styrkor ser han i spelförståelsen, passningsspelet och i skottet. En spelare som älskar att vara med när det hettar till och gillar att spela i avgörande situationer.

–   Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta innan säsongen genom att det mitt första år i div 1. Vi hade som mål inom laget att gå till Allettan vilket vi precis missade, men vi tycker ändå vi har gjort en klart godkänd säsong så här långt. Vi är långt ifrån nöjd, vi siktar på att ta playoffplatsen nu.

–   För min egen del så har det varit upp och ner. I vissa perioder har poängproduktionen låst sig men så är det ibland, just nu känns det bra.

Så talar en ung spelare med båda fötterna på jorden. Och bra har det gått i Hockeyettan Vår, trots ett betydande manfall. Christian har samma förklaring som en majoritet av de man frågar:

–   Det känns som om vi har ett spel där alla vet vad vi ska göra och alla spelar för att laget ska vinna. Senaste hemmamatchen så hade vi några som gjorde sina första mål och det behövs nu när vi tappat C-J och folk är sjuka/skadade. Då får andra kliva fram och ta nya roller.

Vad tror han om söndagens hemmamatch, en match som betyder mycket för båda lagen. Svaret kommer tvärsäkert och med sunt självförtroende.

–   Det blir seger med 3-1.

Och resten av säsongen?

–   Det viktigaste tror jag är att vi tar en match i taget och sätter upp delmål. Nu är målet att komma till playoff. Vi alla kämpar hårt varje dag för att ta säsongen så långt som möjligt.

Han avslutar intervjun med att berömma publiken i ÅVA:

–   Jag tycker den har varit grym hela säsongen. Vi känner verkligen att vi har stödet och det hjälper till mycket. Hoppas det kan hålla i sig i dom sista matcherna.

Publicerades 2017-02-11