Inför GIK-Forshaga

Claes Eriksson och Börje Svensson hör till GIK:s historia. Just nu är de sysselsatta med en jubileumsutställning, men de lever inte i det förflutna. De har både kunskaper och intresse nog att kommentera det som sker i nuet.

Jubiléet är en naturligtvis en historia för sig, men skribenten kan inte dölja sin förtjusning över de rariteter som har letats fram: Utrustning m/ä, okända klippböcker, klubbtidningar, med mera.

Men nu över till säsongen som varit och det som ligger framför oss.

Lite besvikna är Börje och Claes (”jag hade nog räknat med att vi skulle hänga kvar utan kval”), samtidigt är de klarsynta och ser en positiv trend den sista tiden.

–  Sista matchen var riktigt bra, säger Börje.

–  Det verkar som de har spelat ihop sig bra.

De egna juniorerna är något som ligger dessa herrar varmt om hjärtat och de har varit ett glädjeämne.

–  När de har varit med har de skött sig jättebra. Det finns potential i dem!, säger Claes.

–  Jag håller med. Synd bara att de inte har fått spela mer, men det går ju inte om de ska orka med juniorlaget också, säger Börje.

Sammantaget så ser Claes och Börje ljust på det stundande kvalet.

–  Jag tror absolut att laget har kvaliteter som gör att de kommer att vara med i toppstriden. Men det är svårt att säga, eftersom de kommer att möta lag från serier som vi inte känner till, påpekar Claes.

Att den rätta platsen för GIK är i division I är något som de inte tvekar om.

–  Hockeymässigt är det ingen tvekan. Samtidigt måste det finnas pengar nog att finansiera ett bra lag med rätt sorts spelare, säger Claes.

–  Jag tycker att det är mycket roligare att se division I-hockey än division II.

Efter att skribenten hållit med kommer Börje till tals.

–  De ska vara kvar i ettan, säger Börje med eftertryck.

–  Tänk på att de bara varit utspelade en gång, mot Skövde! De har gjort flera riktigt bra matcher, som senaste matchen mot Mariestad.

–  Spelar de som de gjorde nu senast är det inga problem. Sen vet vi ju inte riktigt hur de andra lagen är.

Skribenten glömde att ställa en direkt fråga om kvällens match, så han får gå på egna spekulationer och de båda veteranernas fromma förhoppningar. Det blir seger, bara för att laget faktiskt kan.

Publicerades 2016-02-10