Inför GIK-Kumla

Nikita tror på seger.

Med Nikita har GIK för andra gången fått en målvakt med mångårig erfarenhet från de högsta divisionerna i Ryssland. Han har snabbt kommit in i GIK och det svenska sättet att spela, vilket visar sig inte minst genom den imponerande räddningsprocenten – 92,8 % i ett mittenlag i division 1 är mycket bra.

–   Det har varit en ny erfarenhet för mig, jag har bara spelat i Ryssland tidigare. I somras kände jag att jag ville ändra något i mitt liv, så jag åkte hit.

–   Livet är annorlunda, och hockeyn är annorlunda. I början var det svårt, jag undrade vad de gjorde här. Svensk hockey är mer som kanadensisk, aggressivare och mer skott mot mål. Nu efter tre månader har jag anpassat mig och det känns bra.

GIK är i den angenäma situationen att ha två mycket bra målvakter. Nikita gör ingen hemlighet att han vill vara den som står flest matcher. Samtidig syns det väldigt tydligt att han är en del av laget och finns med för sina kamrater när Adam vaktar buren.

Nytt lag var det och Nikita har naturligtvis åsikter.

–   Vi började säsongen med tre förluster och det är klart att jag undrade. Men nu är vi i god form, vi har vunnit flera matcher i rad. Det känns bra, kanske det kommer att vara tre raka efter morgondagens match. Vi ska åtminstone försöka!

På frågan om vad han tror om morgondagens (läs kvällens) match svarar Nikita återigen att laget är mycket bättre i form än första gången som lagen möttes, och dessutom inne i en rad av segrar. Det tolkar skribenten som det självklara, att han tror på seger.

Klockan 19:00 i kväll smäller det. Var där!

Publicerades 2016-11-16