Inför GIK-Mjölby

Seger i eftermiddag och GIK är klart för kvalserien till Hockeyettan.

Den 10/2 gjorde Alex Koopmeiners sin första match med GIK – förlust med 6-0 borta mot Mjölby. Tre veckor senare trivs han fortfarande med tillvaron och hockeyn i Grästorp och han är optimistisk inför dagens match mot Mjölby.

GIK:s 3-4 borta var ett något oväntat resultat om än inte samma skräll som Alvestas bortaseger mot Bäcken.

— Att inleda en serie på tre matcher med att vinna borta innebär att man tar ödet i sina egna händer. Matchen hemma är viktig, men vi kan inte prata om kvalserien innan vi har vunnit.

— Men vår hemmapublik har varit bra och att kunna avsluta det inför dem vore fantastiskt.

Skribenten frågar sig vad det är för skillnad på GIK nu jämfört med vid bortaförlusten i Alltvåan.

— Skillnaden är att i onsdags var vi med i matchen från början, medan vi förra gången fick två mål emot oss med en gång. Då är det svårt att komma tillbaka, särskilt när man spelar borta.

Det är så man vinner, alla följer samma gameplan utan avvikelser.

— Exakt, det är så man vinner i Play Off. Alla spelar alla samma spel och gör en bra laginsats.

Finns det något som laget kan bli ännu bättre på inför hemmamatchen?

— Vi kan alltid bli bättre på att eliminera motståndarnas chanser. Karl gjorde några riktigt bra räddningar som hölls oss kvar i matchen, det vore lättare för oss om han inte behövde det.

Alex och skribenten hoppas på att det kommer många åskådare till ÅVA. Det blir både lättare och roligare att spela då.

— Sen firar vi segern med countrymusik!

Vilket skribenten håller med om till 100%.

Publicerades 2019-03-02