Inför GIK-Olofström

Det går att ana en spänd förväntan och nästan uppsluppen stämning i laget inför nystarten av Alltvåan. Skribenten känner Andreas Högosta på pulsen.

— Vi har först och främst nött på detaljer i försvarsspelet. Vi har lyft oss något enormt, men man kan aldrig träna för mycket.

Skribenten har under hösten och inledningen av Alltvåan tycket att det har funnits en långsiktigt positiv trend hos laget, även om alla matcher inte gått enligt ritningarna.

— Ja, det kan man säga. Vi har inte vunnit alla matcher, men själva spelet har blivit bättre. Det är väldigt stor skillnad mot grundserien. Alla har förstått allvaret, med glimten i ögat.

— Det är roligt att möta bättre lag och spela bättre hockey. Det är den främsta anledningen till att vi har lyft oss.

Olofström var den värsta motståndaren i inledningen av Alltvåan. Storstryk med 8-1 borta och en match som de flesta inte vill prata om. Hur går det hemma?

— Det var surt att få stryk borta, men samtidigt var det nyttigt. Vi fick en väckarklocka och en påminnelse om vad det innebär att spela i Alltvåan. Nu tycker jag bara att vi känner en stor revanschlust. Det ska vi ut och visa!

Och det finns faktiskt en del faktorer som talar för GIK. Stödet från en förväntat stor publik, samt det faktum att GIK har mer att spela om.

— Så kan det vara. Mer folk på läktaren triggar lite extra. Det är alltid kul att spela inför mycket folk.

I truppen är läget bra. GIK ställer upp med i stort sett ordinarie lag. Bästa laget för dagen kommer att spela!

Utvecklingen i laget har varit riktigt bra och skribenten undrar om det finns någon individ som har tagit ett extra kliv framåt. Svaret kommer snabbt, och på en och samma gång oväntat och väntat.

— Kollektivet har lyft sig. Vi är beroende av alla spelare och att de fungerar ihop, så det är svårt att lyfta fram någon enskild spelare. Det varierar från match till match.

Ett bra svar – det är ju en lagsport!

Om resultatet i matchen råder ingen tvekan. Andreas Högosta tror på seger.

— Jag tror och hoppas på seger. Det känns positivt. Vi vill igång och spela igen och känslan är bra.

Publicerades 2019-02-01