Inför GIK-Olofström

Viktigaste hemmamatchen på åtta år?

Ja, kanske det. Förlust i kväll så är väl chanserna till spel i Hockeyettan extremt små. Seger och drömmen lever. Skribenten tror fullt och fast att det kommer att gå bra. Varför?

För det första det självklara. GIK har under året lärt sig att fokusera på det enda laget kan påverka, de egna matcherna. Detta gäller inte minst den sista tiden, när laget trots flera man på skade- och sjuklistan har presterat bra. Nya formationer har fungerat, laget har spelat som en man, och nya spelare har tagit flera kliv framåt.

För det andra har vi motivationen. Två division två-lag som är avhängda ska inte vara några problem. Inte med den motivation som det ger att en plats i Hockeyettan sannolikt ligger i potten.

För det tredje, det som inte går att påverka, statistiken och de andra matcherna. Likaväl som Mörrum har varit övermäktiga motståndare i kvalet så är GIK det enda laget som har luggat Kalmar på en enda poäng. Kalmar möter Mörrum i sista omgången och vill säkert gå obesegrade genom kvalet.

Skribenten har skrivit om GIK:s tillvaro i Hockeyettan i åtta säsonger och fortsätter gärna med det ett tag till.

Välkomna till en mycket viktig vecka!

Publicerades 2018-04-02